החלפת מפרק ירך

מפרק הירך והתפתחות ניתוח החלפת הירך

כאבים במפרק הירך כמו כאבי ברכיים וירידה ביכולת התנועה הן תופעות שכיחות בקרב האוכלוסייה המבוגרת.
ירידה ביכולת ההליכה והתנועה מורידה את איכות החיים ופוגעת ביכולת להשתתף בפעילויות שמסיבות לנו הנאה.
כושר הליכה בסיסי הנחוץ למען טיול עם חברים, ריקוד בחתונת הבן, ואף בילוי הבוקר בבית הקפה השכונתי, נפגע כאשר כל צעד מלווה בכאב.
טיפולים שונים כמו תרופות , עזרים אורתופדיים או פיזיותרפיה, יכולים לתת מענה לתקופה מסוימת ובמידה שונה של הצלחה. בעשרות השנים האחרונות קיימת חלופה ניתוחית לטיפולים הללו בצורת החלפה מלאה של הפרק הפגוע בפרק מלאכותי.

מתחילת המאה העשרים ניסו ונכשלו רבים בפיתוח פרק ירך מלאכותי מחומרים שונים ובצורות שונות של משתלים.
רצף הכישלונות נעצר בזכות המצאותיו של האורטופד פרופסור סר ג'ון צ'ארנלי (Sir John Charnley), כירורג בריטי שמצא פתרונות יעילים לייצוב התותבת בעצם בעזרת צמנט אקרילי ומשטחי חיכוך מפוליאתילן שהצליחו לספוג את העומס והחיכוך של ההליכה.
לא רק זו, אלה שצ'ארנלי אף שיפר את צורת המשתלים וערך מחקרים רבים שהובילו לפתרון בעיית הזיהומים שהיו נפוצים בתקופתו בניתוחים מסוג זה. מאז ועד היום ישנה התקדמות בלתי נפסקת בתהליך הכירוגי, במומחיות הרופאים, באיכות המשתלים, וביכולתם להפחית את הכאבים עד למתן פתרון מלא למחלת פרק הירך.

הפרק המלאכותי אינו חלק מגופנו ולכן אינו מעביר תחושת כאב , אך גם אינו משחזר במדויק את יכולת התנועה בצורה מלאה. המשתלים המודרניים מתוכננים לטווחי תנועה דומים לטווחי התנועה הנורמאליים תוך שמירת יציבות הפרק והקטנה ככל הניתן של החיכוך בין חלקי הפרק המלאכותי. היתרון הגדול של הפרק המלאכותי הינו הצלחתו הגורפת בהקטנת הכאב בזמן פעילות ומנוחה.

מפרק הירך הוא המפגש בין עצם האגן באזור הנקרא המרחשת (ACETABULUM) לבין ראש עצם הירך.
פרק הירך הינו פרק מסוג עלי ומכתש ששומר על יציבות עקב צורתו וכן בעזרת רצועות ושרירים הנמצאים סביבו.
כדי שעצמות הירך יוכלו לנוע בחופשיות, קצות העצם מכוסות בסחוס המחליק את התנועה ומהווה בולם זעזועים.
ה"שימון" לתנועה נעשה ע"י נוזל סינוביאלי המופרש מרקמה הנמצאת בתוך הפרק (רקמת סינוביה).
פגיעה בכל אחד ממרכיבי הירך עלולה להביא בסופו של דבר לתוצאת שרשרת, פגיעה בשאר המרכיבים שתוביל לכאבים במפרק הירך והגבלה בתנועה.

גורמי הפגיעה בירך

רוב המטופלים מגיעים לניתוח חלפת מפרק ירך עקב אוסטאוארטריטיס Osteoarthritis ( מחלת שחיקת סחוס). מצב זה מופיע בעיקר בגיל המבוגר לאחר שנים של שימוש במפרק הירך אצל אנשים הנוטים לתופעה. מצב דומה של שחיקת סחוס עם תוצאות דומות לפרק עלול להתרחש כמעט בכל גיל עקב מחלות פרקים, פגיעה חבלתית בפרקים (שברים) או כתוצר לוואי של פגיעה במרכיבי הירך האחרים.
הפגיעה והשחיקה בסחוס גורמים לעצמות להשתפשף זו בזו ונוצרת דלקת פרקים מקומית. כמו כן נוצרות פגיעות בעצם, אוסטאופיטים שהם בליטות עצם סביב שולי הפרק , ציסטות בעצם והתקשחות של העצם עקב העלייה בלחץ.

הסימנים לפגיעה במפרק הירך

כאבים במפרק הירך – הכאב הוא הסימן הראשון והדומיננטי! כאב בפעילות ולעיתים גם כאב בזמן מנוחה שעלול להגיע לרמה בו הוא מעיר מהשינה בלילה. הכאב עלול לקרון לברך ולגב התחתון ואכן יש לשלול שתי בעיות אילו לפני החלטה על טיפול בירך.
מגבלה בטווח התנועת הירך – בעיקר בסיבוב הירך כלפי פנים וכיפוף הירך , במקרים קשים הפרק מתקבע בעמדת כיפוף קל המקשה על עמידה זקופה וגורם כאבים בגב התחתון עקב עומס יתר.

ניתוח החלפת מפרק הירך

ניתוח החלפת מפרק הירך עשוי לשנות את מהלך המחלה על פיה ולגרום לשיפור חד בכל התסמינים.
בניתוח מוסרות קצות העצמות סביב המפרק יחד עם הסחוס הפגוע. על העצמות מרכיבים את התותבת שבנויה מחלקים שונים המחליפים כל קצה עצם באופן נפרד, כך שנוצר שחזור מלאכותי של מבנה הפרק התקין. בעקבות הניתוח מוחזרת הפעילות התקינה לפרק.

המפרק המלאכותי בנוי מתכת, בד"כ טיטניום או פלדה בלתי מחלידה, ומשטח חיכוך היכול להיות מתכתי , פלסטי (Highly crossed linked polyethylene), או כמו שנהוג כיום במשתלים מודרניים קרמיקה הבנויה מתחמוצת אלומיניום וחומרים נוספים.
ישנם מגוון משתלים של חברות שונות, כולם דומים בצורתם הכללית אך עם שינויים קלים בין תותבת לתותבת בצורתה או בחומרים הבונים אותה. התאמת התותבת נעשית לפי גודל העצם של המטופל, והיא נבחרת מתוך מבחר של חלקים העומד לרשות האורטופד המטפל בזמן הניתוח.

מבנה מפרק הירך

מי מתאים לניתוח החלפת מפרק הירך THR?

מטופל הסובל מכאבים במפרק הירך מסיבה של הרס סחוס ראשוני או משני, אשר ניסה טיפול שמרני ולא פולשני ללא הצלחה והאורטופד המטפל בו ממליץ על טיפול כירוגי.

מתי לקבוע ניתוח?

הזמן המתאים לניתוח משתנה בין מטופל למטופל , כשהתזמון המתאים הוא זה בו המטופל מגדיר את איכות חייו כירודה מהרצוי לו. גם גיל המטופל הינו משמעותי , ככל שגיל המטופל צעיר יותר כך פחות מומלץ לבחור בטיפול ניתוחי.
ההמלצה הכללית היא סביב גיל הפנסיה, אז הדרישה התפקודית יורדת והסיכוי לשמור על המשתל לאורך זמן עולה, ללא צורך בהחלפה נוספת של השתל. למרות זאת, אין מגבלת גיל לניתוח, המגבלות הינן בריאותיות בלבד.

מהם סיכוני הניתוח?

זיהום מוקדם ופקקת ורידים עלולים להופיע בשכיחות של כאחוז אחד ולכן קיימים טיפולים מונעים למצבים אילו. למניעת הזיהום יקבל המטופל מיד בתחילת הניתוח מנת אנטיביוטיקה, ולעיתים ימשך הטיפול עד להוצאת הנקזים מהפצע.
בנוסף, החל מיום הניתוח ועד שישה שבועות לאחריו יקבל המטופל תרופה נוגדת קרישה בהזרקה או כדורים להורדת הסיכוי לפקקת ורידים.
מידע על סיכוני ההרדמה יתקבל בזמן הפגישה הראשונית עם המרדים, והוא תלוי בסוג ההרדמה והמצב הבריאות, הכשירות הגופנית, ורגישויות המטופל.

החלטתי לעבור ניתוח להחלפת מפרק הירך מה עושים?

מגיעים למפגש עם מנתח אורתופדי המומחה בניתוח זה ומביאים למפגש צילומי ירכיים במנחי AP+FROG ואת כל המידע הרפואי מרופא המשפחה: רשימת מחלות, רשימת תרופות ורגישויות.
לאחר בדיקה וצפייה בצילום יקבע המנתח תור לביצוע הניתוח.בזמן שלפני הניתוח תעבור סדרת בדיקות דם , צילום חזה וקרדיוגרמה (ECG) ולאחר מכן תקבע פגישה עם הרופא המרדים שיתכנן לך את ההרדמה המתאימה.
ביום הניתוח תגיע בזמן המיועד לאשפוז בביה"ח תתקבל ע"י האחות ותתכונן לניתוח.בהמשך בפגישה עם המנתח תסומן הירך המיועדת להחלפה.ותילקח לחדר הניתוח.מהלך הניתוח הוא כשעה וחצי השהות בחדר הניתוח הינה כשעתיים.

יום לאחר הניתוח במחלקה תתחיל בתהליך השיקום.השיקום כולל דריכה מידית על הרגל ובהמשך תרגילי כיפוף ויישור הירך בעזרה ופיקוח של פיזיותרפיסט. (רוב המנותחים יכולים להתנהל באופן עצמאי בסביבות החדר החל מיומיים לאחר הניתוח). קיימות הגבלות בתקופה הראשונה של שישה שבועות מהניתוח הנובעות מצורת הניתוח וההחלשה של הרקמות המייצבות את הפרק. ייתכן כי תתבקש שלא לכופף את הירך מעל 90 מעלות, להימנע מהתכופפות לפנים או מישיבה בכורסא או כסא נמוך וכן להימנע משיכול רגליים.

תהליך השיקום מלווה לעיתים בכאב ולכן חשוב לקבל וליטול תרופות נוגדות כאבים לפי הוראות המנתח.האשפוז אורך מס' ימים בסופם תחזור לביתך מלווה בהוראות שיקום ובעזרה של פיזיותרפיסט שיגיע אליך למעקב ותרגול.

המשך השיקום לאחר ניתוח החלפת הירך מתבצע בבית בסביבה המוכרת והנוחה ביותר.המטרה הינה לחזור לחיים פעילים והליכה ללא תמיכה בין שישה שבועות לשלשה חדשים לאחר הניתוח. לצורך השגת מטרה זו עליך להקפיד על הוראות הרופא והפיזיותרפיסטים.

בהצלחה!