החלפת מפרק ברך

זריקות חומצה היאלורונית צברו פופולריות כאפשרות טיפול לבעיות אורתופדיות שונות, במיוחד בניהול כאבי מפרקים ודלקת מפרקים ניוונית.
חומצה היאלורונית היא חומר טבעי המצוי בנוזל הסחוס הסינוביאלי המסכך ומרפד את המפרקים.
נוזל זה פועל כבולם זעזועים, מפחית חיכוך ומקל על תנועה חלקה.
עם זאת, במצבים כמו דלקת מפרקים ניוונית, כמות החומצה ההיאלורונית הטבעית בנוזל המפרק עלולה לרדת,
מה שמוביל לכאבי מפרקים, נוקשות ודלקת.

זריקות חומצה היאלורונית מוזרקות ישירות למפרק הפגוע. המטרה היא לשחזר את תכונות הסיכה של נוזל המפרק, לשפר את ספיגת הזעזועים ולספק הקלה בתסמיני דלקת המפרקים הכוללים כאב, אי-נוחות ונוקשות של המפרק. זריקות אלו מבוצעות בדרך כלל במקרים של דלקת מפרקים של הברך או של הירך.

היעילות של הזרקות חומצה היאלורונית משתנה בין אנשים, ומשך ההקלה בכאב שונה בין מטופל למטופל.
חלק מהמטופלים עשויים לחוות הפחתת כאב משמעותית ושיפור בתפקוד המפרקים במשך מספר חודשים,
בעוד שאחרים עשויים לקבל הקלה זמנית יותר.
הזרקת חומצה היאלורונית מומלצת לעתים קרובות כאפשרות טיפול שמרנית לפני ששוקלים התערבויות כירורגיות, כמו ניתוח להחלפת מפרקים.
עם זאת, חשוב לציין כי זריקות אלו עשויות שלא להתאים לכל אחד, ויש צורך בהערכה יסודית על ידי אורתופד מומחה כדי לקבוע את התאמתו של הטיפול לגופו של מקרה.

שאלות ותשובות על זריקות חומצה היאלורונית כטיפול אורתופדי

מהי חומצה היאלורונית?

חומצה היאלורונית היא מולקולה הנמצאת באופן טבעי בגוף האדם.
תפקידה העיקרי הוא לשמור על נפח העור ועל לחותו ובנוסף היא חלק משמעותי מנוזל הסיכה של המפרקים.
נוזל הסיכה מאפשר למפרקים לנוע בקלות ובחופשיות וסופג זעזועים שעשויים להופיע במהלך פעילות.
במפרק בריא, נוזל הסיכה מגן על העצמות ועל רקמות מפרק אחרות מפני חבלות, פציעות ומחלות

מהי דלקת מפרקים ניוונית (אוסטיאוארתריטיס)?

לרוב, מתייחסים לאוסטאוארתריטיס, כאל מחלת פרקים ניוונית, שמתפתחת באופן איטי במשך השנים.
מדובר במחלה שכיחה יחסית:
6% מהמבוגרים בני 30 ומעלה, חשים כאבי ברכיים בתדירות הולכת וגדלה.
במהלך השנים, הסחוס שבין עצמות המפרק נשחק, מה שיכול לגרום לכאב ולנוקשות של המפרק.

מה תפקידה של חומצה היאלורונית כשמדובר באוסטיאוארתריטיס?

הטיפולים המוכרים בחומצה היאלורונית הם טיפולים קוסמטיים: מילוי קמטים ושינויים קוסמטיים אחרים, אך יש לה תפקיד חשוב גם בטיפול בדלקת מפרקים ניוונית של הברך ובמצבים אחרים הגורמים לכאבי ברכיים.
החומצה ההיאלורונית המצויה ברקמות המפרק, מתפרקת ונוצרת מחדש ללא הרף.
במהלך ההתפתחות האיטית של האוסטיאוארטריטיס, החומצה ההיאלורונית מתפרקת בקצב מהיר יותר מקצב היווצרותה מחדש, ולכן התפקוד של נוזל הסיכה יורד בהדרגה.

מהן זריקות של חומצה היאלורונית המוצעות כטיפול מקל לכאבי מפרקים?

תוכנן של זריקות אלה זהה לחומצה ההיאלורונית הקיימת באופן טבעי במפרקים של כל אחד מאיתנו ומתפקדת כגורם משמן ובולם זעזועים.
זריקות של חומצה היאלורונית, שנקראות גם זריקות ג'ל, מוצעות כטיפול לאוסטיאוארטריטיס, כאשר כל הטיפולים הקודמים לא הצליחו.

כיצד משפיעות זריקות של חומצה היאלורונית על כאבי ברכיים?

הזרקה של חומצה היאלורונית  עשויה להקל על תסמיני אוסטיאוארטריטיס של הברך, או מצבים אחרים, הגורמים לכאבי ברכיים או לנוקשות של מפרק הברך.
זריקה כזו משמנת את המפרק, כך שהוא יפעל באופן חלק.

כיצד ניתנות זריקות החומצה היאלורונית?

במפרק נורמלי ובריא, לחומצה ההיאלורונית השפעה מרובה על סיכת איזור המפרק.
כאמור, במצב של  אוסטיאוארטריטיס, קצב פירוק החומצה גבוה מקצב יצירת החומצה מחדש.
זריקות החומצה היאלורונית מספקות מעין השלמה למינון החומצה שנמצאת בנוזל הסיכה.

מדובר בפרוצדורה מרפאתית פשוטה: הרופא מזריק את החומצה ההיאלורונית לתוך המפרק.
תדירות וכמות הזריקות תלויים בסוג החומצה ההיאלורונית.
בד"כ, רוב המטופלים מקבלים זריקה אחת , פעם בשבוע במשך שלושה עד חמישה שבועות.

אם הטיפול יעיל, המטופל ירגיש בהקלה כעבור ימים אחדים.
עם זאת, יהיה צורך ביותר מטיפול אחד, על מנת להעלים את הכאב.
ההקלה או היעלמות הכאב לאחר הטיפול יכולה להימשך מספר חודשים. לאחר מכן, יתכן שהרופא ימליץ לחזור שוב על הטיפול.

נכון להיום, מנהל המזון והתרופות האמריקני מאשר את הטיפול רק לסובלים מאוסטיאוארטריטיס בברך, למרות שהוא יכול להיות יעיל גם במפרקים אחרים.

מהם אמצעי הזהירות שיש לנקוט לאחר קבלת זריקת חומצה היאלורונית?

לזריקות יתכנו תופעות לוואי:
חלק מהמטופלים מדווחים על כאב ואפילו דלקת זמניים במפרק, לאחר ההזרקה. חשוב שלא למתוח ולאמץ את המפרק, לאחר קבלתה.
ההמלצה היא להימנע כיומיים לאחר ההזרקה, מכל פעילות מאומצת, כמו: הליכה, ספורט, נשיאת משא כבד ואפילו עמידה ממושכת.
הרופא יערוך מעקב אחר התקדמות המטופל בתקופה שבין הזריקות ועל פי תוצאותיהן, יעריך כיצד להמשיך בטיפול.
אם המטופל ממשיך לחוש כאב, נוקשות ונפיחות, עליו להודיע על כך לרופא.

האם ניתן לחזור על הטיפול מספר פעמים?

תלוי בהחלטת הרופא.  באופן כללי, ניתן לחזור שוב על הטיפול.

האם ניתן לקבל זריקת חומצה היאלורונית בשתי הברכיים הנגועות באוסטיאוארטריטיס?

כן. המטופל יקבל בכל ברך זריקה נפרד.

יש לכם עוד שאלות על זריקות חומצה היאלורונית?

מוזמנים לקבוע תור למרפאתו של ד"ר עמית רגב, אורתופד מומחה להחלפת מפרקים, ולשמוע על הזריקות ועל טיפולים אחרים שאינם פולשניים לדלקת מפרקים של הברך או הירך.

התייעצות וקביעת תורים

אני מאמין לתת לכל מטופל את הטיפול הטוב ביותר שהוא זקוק באופן לו באופן מקצועי וביחס אישי ולבבי.

— דוקטור עמית רגב