כאבי ברכיים הם תופעה נפוצה. אחוז נרחב מהאוכלוסייה סובל מכאבי ברכיים מסוגים שונים.
טיפול בכאבי ברכיים מותאם לגורמי הכאב ולסוג הכאב, ולכן יש צורך באבחון רפואי מדויק.

מתי יש לפנות לייעוץ רפואי?

כל כאב שאינו מגיב למנוחה, או אינו עובר תוך כמה ימים, צריך להיות מאובחן ע"י רופא.
הרופא יבחן סימפטומים כמו: נפיחות, חוסר יכולת להתכופף, עיוות במפרק, חוסר יכולת ללכת או חוסר נוחות במהלך ההליכה, כאב עז וחום.

האם יש סיבוכים לכאבי ברכיים?

לעתים, כאבי ברכיים עשויים להיעלם כלעומת שבאו, מבלי שנדע אי פעם את הגורם להן.
לעתים, גם אם יודעים את הגורם, הכאב עשוי להימשך ולגרום לחבלות רציניות וסיבוכים.
לרוב, סיבוכים אלה משפיעים לטווח ארוך והתוצאות שלהם עשויות להחמיר את הכאב או להגדיל את קשיי ההליכה.

טיפול בכאבי ברכיים - דר' עמית רגב אורטופד מומחה להחלפת מפרקים

אבחון כאבי ברכיים

ראשית, הרופא יבחן את מצבו הרפואי הכללי של המטופל ולאחר מכן יתמקד בשאלות הקשורות בכאב הברכיים כגון:
כמה זמן כואב? מה מידת חומרת הכאבים? האם טיפול כלשהו עוזר לכאב או מחמיר אותו? וכן הלאה…
לאחר מכן, הרופא יבחן את הברך הכואבת עצמה במספר תרגילים, כמו למשל: כיפוף הברך  והתנועתיות שלה, בחינת יציבות הרצועה והערכת מידת הרכות של המפרק והנפיחות.
הרופא יכול להיעזר בהשוואה בין הברך הכואבת לברך השנייה. די בבחינת נתונים אלה על מנת להגיע לאבחנה ולהתחיל בטיפול.
ישנם מחקרים לפיהם, מאבחן מנוסה הוא אמין ומהימן כמו תוצאות של בדיקות דימות. במקרים רבים, על מנת לקבל תמונה ברורה יותר, יתכן והרופא ישלח לבדיקות נוספות כגון:

בדיקות דימות – צילום רנטגן רגיל עשוי להראות שברים או שינויים ניווניים במפרק הברך.

בדיקת MRI – סריקה לא פולשנית של האיברים הפנימיים באמצעות תהודה מגנטית, עשויה להעריך את מידת רכות הרקמות וכתוצאה מכך, את האפשרות של קרע ברצועות או חבלות בסחוס ובשרירים.

בדיקות דם – ככל שעולות החשדות לדלקת מפרקים וצינית, יתכן ויהיה צורך בבדיקות דם.

ניקור נוזל מהמפרק – יש מצבים בהם הדרך לאבחן אותם הינה באמצעות ניקור נוזל מהמפרק.
במהלך הפעולה, מזרק שואב כמות קטנה של נוזל מהמפרק באופן סטרילי.
לאחר מכן, מעבירים את הנוזל למעבדה, להמשך איבחון. שיטה זאת טובה במיוחד כדי ליצור אבחנה מבדלת בין סוגי הדלקות השונות – כמו צינית מול דלקת מפרקים ניוונית.
אם מתבצע ניקור נוזל מהמפרק בשל חבלה טראומתית ייתכן מאוד שתהייה הקלה בכאב

רופאים המטפלים בכאבי ברכיים

לרוב, הערכה והטיפול הראשוניים מתנהלים אצל רופא המשפחה. אם יש צורך באבחנה נוספת מערבים אורטופד מומחה למפרקים.
כשמדובר על דלקת מפרקים, צינית ובעיות בנפיחות המפרקים נדרש לפעמים לפנות גם לרופא ריאומטולוג.

טיפול בכאבי ברכיים

טיפול בכאבי ברכיים משתנים בהתאם למצבים הגורמים לכאב.

טיפול תרופתי ניתן עבור מצב רפואי מסויים או למטרת הקלה בכאבים.
טיפול באמצעות הזרקת קורטיקו-סטרואיד, למשל, עשוי להקל בכאבים שנובעים מדלקת מפרקים ומסוגי דלקות אחרות. יש לחזור על טיפול זה לאחר מספר חודשים.

טיפול פיזיותרפי – לעתים, חיזוק השרירים שמסביב למפרק הברך, יכול לייצב את המפרק ולאפשר את המשך התנועתיות המכאנית של הברך.
טיפול פיזיותרפי עשוי למנוע החמרה של המצב וכמובן, חבלות ופציעות.

טיפול ניתוחי – טווח ניתוחי הברכיים נע החל מניתוח זעיר פולשני holes – פרוצדורה שכיחה עד מאוד- וכלה בהחלפת המפרק כולו.
בניתוח זעיר פולשני מוחדר למפרק, דרך נקבים או חתכים קטנים, סיב אופטי ועליו מצלמה זעירה ובאמצעותה ניתן לראות ישירות את הנעשה באזור המפרק.
בעזרת טכנולוגיה זאת, המנתח יכול לתקן חבלות ופציעות וכן, לשחרר חלקי עצמות קטנים וחלקי סחוס.
במצבים מסויימים, בהם היקף התיקון הוא גדול, יש צורך בהחלפה חלקית של המפרק או החלפת ברך מלאה.
בהחלפה חלקית, המנתח מחליף את החלק שניזוק, באמצעות חלקים העשויים מפלסטיק או מתכת.
מאחר ומדובר בהחלפה חלקית, הרי שהשיקום הוא מהיר וקל יותר מאשר בהחלפה מלאה של המפרק, שבה מוחלף המפרק הקיים במפרק מלאכותי.

טיפול בכאבי ברכיים – טיפולי תרפיה אחרים:

• דיקור סיני או אקופונקטורה, המקלים על כאבי ברכיים במיוחד לבעלי דלקת מפרקים ניוונית.
  • תוספי תזונה כמו גלוקוזמין, לטיפול בדלקות ובשחיקת סחוס – תוספים אלה מראים תוצאות מעורבות במחקרים השונים בעניין זה.

אמצעי עזר ביתיים אחרים שעשויים להקל על הכאב הם:

• מנוחה ויציאה להפסקות במיוחד בכל מה שקשור לפעולה ולתנועתיות של הברך.
  • הנחת קרח על הנפיחויות, שעשויה להקל את הכאב;
  • חבישת רטיות וקומפרסים מסביב למפרק הברך עשויה להקל אף היא.
    הקפידו שלא -להדק את הקומפרס יתר על המידה והסירו את הקומפרס בלילה.
  • הגבהת הברך יכול להקל על הנפיחות ולתרום למנוחת הברך.

האם אפשרי למנוע כאבי ברכיים?

מאחר ויש סיבות רבות המביאות לכאבי ברכיים, תיתכנה פעולות שונות למניעת הכאב בהתאם לכך.
כך למשל, ריצה על שטחים רכים יותר, או הגבלת זמן וכמות הריצה, עשויה להקל על כאב שנגרם כתוצאה משימוש יתר במפרק הברך.
מניעת חבלות ישירות לברכיים – באמצעות חגורת ישיבה למשל.
הרזייה עשויה אף היא לתרום במניעת כאבי ברכיים.

חיים עם כאבי ברכיים

לעתים, הכאב עשוי להופיע ולהימשך זמן קצר ולהיעלם.
יש מצבים בהם הכאב חוזר לאחר מספר שבועות או חודשים.
במקרים של כאב כרוני, חשוב לפנות להערכה רפואית, על מנת למנוע פגיעה נוספת בסחוס, בעצמות וברצועות.
הצפי תלוי מאוד במצב של כל מטופל והגורמים השונים לכאב.

סובלים מכאבי ברכיים?
כדי לאבחן את הכאב ולהתאים לו טיפול אפקטיבי, אתם מוזמנים לפנות למרפאתו של ד"ר עמית רגב– אורתופד מומחה להחלפת מפרקים.
באמצעות טכניקות מודרניות, ניתן להקל על מרבית כאבי הברכיים ולשוב לאורח חיים אקטיבי.