זריקות PRP - ד"ר עמית רגב

זריקות PRP (Platelet-Rich Plasma) הן טיפול אורתופדי מבטיח שנעשה בו שימוש רב בשנים האחרונות.
PRP מופק מהדם של המטופל עצמו, אשר מעובד לתמיסה מרוכזת העשירה בטסיות דם ומכילה מרכיבי דם טבעיים. כאשר התמיסה מוזרקת לאזור הפגוע, PRP מעורר ומאיץ את תהליכי הריפוי הטבעיים מה שהופך אותו לפיתרון מתאים למצבים שונים – אורתופדיים ואחרים.

בתחום האורתופדיה זריקות PRP משמשות כדי לקדם התחדשות רקמות ולשפר ריפוי במצבים שונים:
הן משמשות בדרך כלל לטיפול במצבים דלקתיים של רקמות רכות, כמו דלקת בבורסת הירך או הברך, מרפק טניס, ודלקות סביב גיד אכילס או גיד השריר הארבע ראשי (קווואדריצפט).
הן יכולות גם להקל תסמינים של דלקת מפרקים ניוונית.

סדרת זריקות PRP מספקות מינון מרוכז של גורמי גדילה ישירות למקום הפגוע, מה שיכול להפחית כא ולסייע לתיקון רקמות. גורמי הגדילה המצויים ב-PRP מעודדים את מנגנוני הריפוי של הגוף עצמו להניע ולהאיץ את התחדשותן של רקמות פגועות, וכתוצאה מכך לשפר את התפקוד ולהקל על כאבים קשים.
במקרים של דלקת מפרקים, הן עשויות ליצור מעין רקמת סחוס חלופית, המונעת חיכוך בין חלקי המפרק, אם כי יש לזכור שמדובר בטיפול סימפטומטי וזמני בלבד.

זריקות PRP מציעות אפשרות טיפול זעיר פולשנית ולא ניתוחית למצבים אורתפדיים.
הן פתרון טוב לטיפול בדלקות בגידים ולקרעים בשרירים וברצועות,
ועשויות לשמש גם כפתרון לדחיית ניתוח החלפת מפרקים, אצל אנשים צעירים ובעלי דלקת מפרקים קלה עד בינונית.
הן לא מתאימות לכל מקרה, אך הן מקדמות ריפוי של מגוון מצבים אורתופדיים.
חשוב להתייעץ עם אורתופד מומחה שיכול להתאים טיפול ולהעריך עם זריקות PRP הן הפתרון לבעיה.

שאלות על זריקות PRP

מה זה PRP?

טיפול בזריקות PRP – פלזמה עשירה בטסיות (Platelet-rich plasma therapy), הוא טיפול המבוסס על ריכוז של טסיות דם מדמו של המטופל על ידי צנטריפוגה, והזרקתם חזרה לגוף.
טסיות אלה מכילות מרכיבי גדילה טבעיים שעוברים שפעול עם הזרקתם לאיבר הפגוע.
טיפול חדשני זה מתאים לתחומים רפואיים מגוונים ובהם אורתופדיה, רפואת פה ולסת ואפילו תעשיית היופי והקוסמטיקה.

האם הטיפול כרוך בתופעות לוואי?

מכיוון שמדובר בטיפול אוטולוגי (העושה שימוש בדם המטופל עצמו) תופעות הלוואי הן מזעריות. לאחר הטיפול תתכן תחושה לא נוחה במשך כשבוע, ייתכן כאב או אודם מקומי.

מה ההבדל בין זריקות אורטוקין לזריקות PRP?

שני הטיפולים מבוססים על לקיחת דם מהמטופל, ושימוש בחומרים הנמצאים בדם עצמו להכנת הזריקות.
בשיטת הטיפול באורטוקין, תאי הדם עוברים שינוי על ידי אינקובציה. כשמדובר על זריקות PRP,  לוקחים דם מהמטופל ומפרידים ממנו את טסיות הדם, כדי ליצור מהן נוזל מרוכז. אין כאן שינוי בתאי הדם.
יתרה מזאת, האופן שבו פועלים הטיפולים הפוך – זריקות אורטוקין הן נוגדות דלקת ואילו זריקות PRP מעוררות את תגובת הריפוי הטבעי של הגוף ויוצרות מעין תגובה דלקתית קלה כתוצאה מכך.
לכן בלתי אפשרי לשלב בין שני הטיפולים.

האם קיימת תחושת שיתוק של מפרק הברך לאחר קבלת זריקת PRP אם כן, אז לכמה זמן?

לא, מפרק הברך לא משתתק, לאחר קבלת הזריקה.
מכיוון ש-PRP מבוסס על חומר הנמצא בגופך, תופעות הלוואי האפשריות של ההזרקה מזעריות והן כוללות כאב קל או אודם מקומי.

אני בן 22 ושחקן כדורגל. ולפני שנה עברתי ניתוח במפרק הירך לאחר פציעת ספורט. האם זריקות PRP יכולות לייצב את מפרק הירך שלי ואולי גם לרפא אותו? מאז הניתוח אני מרגיש הרבה יותר טוב וחשבתי שזריקות אלה יכולות להאיץ את ריפוי המפרק.

לפי הגישה הקונבנציונאלית , מתן זריקות PRP במהלך הניתוח, יעיל הרבה יותר, מאשר לאחריו. ידוע שזריקות אלה יעילות ותורמות לריפוי בכל סוג של ניתוח. אם בכל זאת, תיבדק אפשרות לתתן לאחר הניתוח, יש לבחון   כמה זמן עבר מאז הניתוח ומה מצב הסחוס והתקדמות הריפוי.
עם זאת, קיימות גישות רפואיות אופטימיות יותר לפיהן, גם לאחר הניתוח, זריקות PRP, יוסיפו למפרק מרכיבי גדילה שיכולים להמריץ את הריפוי ולהקל על התסמינים.

אני בן 68, משחק טניס וסובל מדלקת מפרקים בברך. האם זריקת פלסמה המכילה טסיות דם, תועיל לי ולכמה זמן?

זריקות PRP, הוכחו כיעילות עבור טיפול בתסמינים של דלקות פרקים כרוניות.
בחלק מהמטופלים, משך הזמן בו הם חשים הקלה לאחר הזריקה, הינו כ-6 חודשים, יש כאלה שאפילו חשים הקלה למשך זמן רב יותר כמו שנה או שנתיים.
זריקה המשלבת בין תאי גזע ופלסמה המכילה טסיות דם, עשויה להיות יעילה עוד יותר.

אני סובל מדלקת בגידי פיקות שתי הברכיים כבר מעל לשנה. האם זריקות PRP יכולות להועיל?

זריקות PRP מומלצות לטיפול במצבים דלקתיים של הגידים.
כך שבמקרה כזה, זריקות PRP יכולות להועיל מאוד, אך טכניקת הטיפול היא חשובה ביותר.
יש לחדור עם מחט לתוך הגיד החולה ולהזריק את הפלסמה המכילה את טסיות הדם. מדובר בכשבעה טיפולים, כך שניתן לצפות שתוך 12 שבועות תחזור לפעילות רגילה והגיד יחזור להיות תקין.

קיבלתי זריקת PRP, כטיפול בדלקת גידים במרפק, שהקל על הכאבים, האם יש צורך בזריקה נוספת והאם היא תועיל?

מרפק טניס הוא מצב בו נגרם נזק לרקמת הגיד בעקבות פעולות חוזרות ונשנות של כף היד והאמה. זוהי תופעה מצוייה בעיקר בקרב שחקני טניס, ספורטאים,אנשים העובדים שעות מול מחשב ואנשים המרימים משאות כבדים במהלך העבודה.

%60  עד 70% ממקרי "מרפק טניס", מדווחים על הקלה בעקבות זריקת PRP. אם חשת הקלה מסויימת ועדין כואב לך ואתה חש בתסמינים, הרי שכדאי לקבל זריקה נוספת.
טיפולי המשך (כמו קבלת זריקות PRP נוספות) תלויים ברמת הפעילות היומיומית ובמידת הצפי להצלחת הטיפול. יש מרכזים רפואיים, בהם ניתנת תוכנית בסיסית של 3 טיפולים.
טיפולי ההמשך נבנים על הטיפול ההתחלתי, כשהם מוסיפים מרכיבי גדילה, הממריצים את תהליך הריפוי שהחל כבר בטיפול הראשון. יש לבצע טיפולים במשך כ-3 עד 6 שבועות, כדי למקסם את פעילותם של המרכיבים המרפאים בטיפול.

בני מעוניין בזריקות PRP כטיפול מאיץ ריפוי מקרע חלקי בגיד בפיקת הברך. האם יוכל להתחיל להזיז את הברך ולהתחיל להסתובב על קביים, לאחר קבלת זריקות PRP?

זריקות PRP יעילות מאוד כשמדובר על קרע חלקי בגיד פיקת הברך, כך שבנך אמור להצליח להזיז את הברך.

האם זריקות PRP ניתנות במקרים של דלקות פרקים?

יש מחקרים המראים את יעילותן של זריקות אלה במקרים של דלקות פרקים בברך ובירך. אם מטופל אינו יכול לקבל או מסרב לקבל קורטיזון או לבצע ניתוח, זריקות PRP מהוות אפשרות טובה. ככל שהמטופל צעיר יותר ויש לו דלקת פרקים קלה יותר, כך יעילותן טובה יותר ותורגש יותר מבחינת המטופל.
רק זכרו שהתוצאה היא סימפטומטית ומתבטאת בהקלה על הכאבים או בשיפור מדד הpain free – רמת התפקוד ללא כאבים.

האם יש עדויות לכך, שזריקות PRP מייצרות רקמה סחוסית חדשה?

מבחינת המחקר הרפואי הקלאסי, טרם נמצאה עדות לכך שזריקות PRP מייצרות סחוס חדש. יתכן ששילוב בין ניתוח ומתן זריקות בעת הניתוח, ייצור מעין סחוס מדומה.
הכאבים בדלקות מפרקים נובעים בעיקר מהחיכוך בין העצמות, עקב היעלמות הסחוס ונוזל הסיכה ( שכבת ריפוד הבולמת הזעזועים).
מתן זריקות PRP, כן יוצר מעין רקמת סחוס חיה, בולמת זעזועים בחיכוך בין העצמות. אמנם אין המדובר בחידוש הסחוס המקורי, אך הרקמה שנוצרת מחליפה אותו.
סדרת זריקות של PRP  ניתנת על מנת להגדיל את גודלה ועוביה של הרקמה החדשה  בין העצמות. רקמה זאת, מקלה על הכאבים, עד כדי מניעה של החלפת המפרק. ההמלצה היא לקבל זריקה כזאת, אחת לשישה חודשים או פעם בשנה, בהתאם לרמת הפעילות של המטופל, על מנת להשאיר את הרקמה עבה דיה וברת קיימא.

אני סובל מדלקת ניוונית, דו צדדית, במפרק הירך ומועמד להחלפת מפרק הירך באמצעות ניתוח אני מחפש פתרון טיפולי אחר, שאינו ניתוח. האם טיפול בהזרקת PRP עשוי להועיל?

רבים מהמטופלים הצליחו למנוע או לדחות ניתוח החלפת מפרק ירך באמצעות טיפול בזריקות PRP, ויש בכוחה של סדרת הזרקות לשקע מפרק הירך לסייע למפרק לעטות רקמה חדשה ולהקל על הכאב שבדלקת, אך ההצלחה השלמה של הזריקות במניעת ניתוח לטווח ארוך עדיין לא הוכחה.

אני סובל מדלקת מפרקים ניוונית מתקדמת ונוצר חיכוך של עצם בעצם. האם זריקות PRP עשויות להועיל במקרה זה?

במחקרים האחרונים, נמצאו עדויות לכך שזריקות הפלסמה יעילות בהקלה על הכאבים עבור דלקות מפרקים ניווניות בברכיים ברמה של 2 ו-3. אולם אין עדין מחקרים ועדויות על יעילותם ברמה 4.

התייעצות וקביעת תורים

אני מאמין לתת לכל מטופל את הטיפול הטוב ביותר שהוא זקוק באופן לו באופן מקצועי וביחס אישי ולבבי.

— דוקטור עמית רגב