ניתוח החלפת ברך – פתרון יעיל להקלה על כאבים בברך

כאבי ברכיים וירידה ביכולת התנועה שכיחים בגיל המבוגר. ירידה ביכולת ההליכה והתנועה פוגעת באיכות החיים ומפחיתה את היכולת להשתתף בפעילויות הגורמות לנו הנאה. יציאה לטיול עם חברים, ריקוד בחתונת הבן או הבת או אפילו בילוי הבוקר בבית הקפה השכונתי נפגעים כאשר כל צעד מלווה בכאב.

טיפולים שונים כמו תרופות , עזרים אורתופדיים, פיזיותרפיה או זריקות של חומרים שונים לברך עשויים לעזור כנגד כאבי ברכיים לתקופה מסוימת ובמידה משתנה של הצלחה, אך לא תמיד במידה מספיקה.
לכן, בעשרות השנים האחרונות קיימת חלופה ניתוחית לטיפולים אלו על ידי ניתוח החלפת ברך – ניתן לבצע החלפה חלקית או החלפה מלאה של הברך הפגועה במפרק ברך מלאכותי.

בשנות הארבעים של המאה העשרים החל פיתוח פרק ברך מלאכותי. מאז יש התקדמות מתמדת ביכולות הרופאים ובאיכות השתלים להפחית את הכאבים ולתת פתרון מלא וארוך טווח לכאבי פרקים.
הפרק המלאכותי אינו חלק מגופנו ולכן אינו מעביר תחושת כאב, אך אינו משחזר במדויק את התנועה בברך. למזלנו, השתלים המודרניים מתוכננים לטווחי תנועה של בין 100-120 מעלות כיפוף, טווח המתאים לכל התפקודים הנחוצים, וכן לפעילויות פנאי רבות כולל ספורט. עיקר תכליתם של הפרקים הוא הפחתת הכאבים בברכיים.

מפרק הברך הוא המפגש בין שלש עצמות.
עצם הירך, עצם השוק ועצם הפיקה הנמצאת בקדמת המפרק מכסה אותו ומשמשת מנוף להגדלת כוח השרירים המניעים את הברך. החיבור בין עצמות אילו נעשה בעזרת רצועות ושרירים העוברים בין חלקי המפרק ושומרים עליו שלא יתפרק. כדי שעצמות אלו יוכלו לנוע בחופשיות קצות העצם מכוסות בסחוס המחליק את התנועה ומהווה בולם זעזועים.
ה"שימון" לתנועה נעשה ע"י נוזל סינוביאלי המופרש מרקמה הנמצאת בתוך הפרק (רקמת סינוביה).
פגיעה בכל אחד ממרכיבי הברך עלולה להביא בסופו של דבר לפגיעה בשאר המרכיבים ולגרום לכאבי ברכיים והגבלה בתנועה.

מהם הגורמים הפוגעים בברך?

רוב המטופלים מגיעים לניתוח החלפת הברך עקב אוסטאוארטריטיס Osteoarthritis (מחלת שחיקת סחוס בברך) מצב זה מופיע בעיקר בגיל מתקדם, אצל אנשים בעלי נטיה להתפתחות המחלה, לאחר התפתחות הנזק במשך שנים של שימוש בברך.
מצב דומה עם תוצאות דומות לפרק יכול להתקיים כמעט בכל גיל עקב מחלות פרקים או פגיעה חבלתית בפרקים (שברים) או כתוצאה של פגיעה במרכיבי הברך האחרים רצועות או מניסקים, המשפיעים על שחיקת הסחוס.

מנגנון הפגיעה ושחיקת סחוס הברך

הפגיעה והשחיקה בסחוס גורמים לעצמות להשתפשף זו בזו ונוצרת דלקת מקומית בברך.
כמו כן נוצרות פגיעות בעצם, אוסטאופיטים שהם בליטות עצם סביב שולי הפרק , ציסטות בעצם והתקשחות של העצם עקב העלייה בלחץ.

הסימנים לשחיקת הסחוס בברך

כאבי ברכיים – הוא הסימן הראשון והדומיננטי. כאב בפעילות ולעיתים גם כאב במנוחה שאף עלול להעיר מהשינה בלילה.
נפיחות בברך – עקב היווצרות דלקת בברך וצבירת נוזל סביב הפרק או הצטברות נוזל בתוך הפרק עקב פעילות יתר לא תקינה של הרקמה הסינוביאלית.
שינוי צורת הברך – עקב שחיקת סחוס במידה לא שווה במדורים השונים צורת הברך משתנה ויוצרת רגלי O או רגלי X. השינוי יוצר הגבלה בטווחי התנועה עקב הכאבים בברך או מעצור מכאני בברך הפגועה.
חולשת שרירים – עקב חוסר שימוש.
תחושת שפשוף – או חספוס בין העצמות בזמן התנועה.

החלפת מפרק ברך

ניתוח החלפת מפרק ברך יכול לשנות את מהלך המחלה: כאבי ברכיים מפסיקים ומתחיל שיפור בכל התסמינים!

מהלך ניתוח החלפת מפרק ברך

בניתוח החלפת ברך מסירים את קצות העצמות סביב המפרק עם הסחוס הפגוע שעליהן ומורכבת תותבת המורכבת מחלקים שונים המחליפים כל קצה עצם באופן נפרד, כך שנוצר שחזור של מבנה הפרק התקין ומוחזרת הפעילות התקינה למפרק הברך.
מפרק הברך המלאכותי בנוי ממתכת ופוליאתילן מיוחד המשמש כמשטח חיכוך.
ישנם משתלים רבים של חברות שונות, וכולם דומים בצורתם הכללית עם שינויים קלים בין תותבת לתותבת בצורתם או בחומרים הבונים אותם.
התאמת התותבת נעשית לפי גודל העצם מתוך מבחר של חלקים העומד לרשות הרופא בזמן הניתוח.

מי מתאים לניתוח החלפת מפרק ברך TKR?

מטופל הסובל מכאבי ברכיים מסיבה של הרס סחוס ראשוני או משני, אשר ניסה טיפול שמרני ללא הצלחה והאורטופד המטפל בו ממליץ על טיפול ניתוחי.

ניתוח החלפת מפרק ברך – מתי כדאי לבצע ?

הזמן המתאים לניתוח החלפת ברך משתנה בין מטופל למטופל , התזמון המתאים הוא זה בו המטופל מגדיר את איכות חייו כירודה מהרצוי לו.
גם גיל המטופל הינו משמעותי , ככל שגיל המטופל צעיר יותר כך פחות מומלץ לבחור בטיפול ניתוחי.
ההמלצה הכללית היא סביב גיל הפנסיה, אז הדרישה התפקודית יורדת והסיכוי לשמור על המשתל לאורך זמן עולה.(אין מגבלת גיל לניתוח המגבלה הינה בריאותית).

מהם הסיכונים בניתוח החלפת מפרק ברך?

מידע על סיכוני ההרדמה יתקבל בזמן הפגישה הראשונית עם המרדים ותלוי במצב הבריאות, הכשירות הגופנית, רגישויות וסוג ההרדמה.
זיהום מוקדם ופקקת ורידית עלולים להופיע בשכיחות של כאחוז אחד ולכן קיימים טיפולים מקדימים למצבים אילו.
מיד בתחילת הניתוח מקבל המטופל מנת אנטיביוטיקה למניעת זיהומים, לעיתים ימשך הטיפול עד להוצאת נקזים מהפצע. בנוסף, החל מיום הניתוח ועד שישה שבועות לאחריו ניתנת תרופה נוגדת קרישה בהזרקה או בכדורים כדי להוריד את הסיכוי לפקקת הורידים.

החלטתי לעבור ניתוח להחלפת מפרק הברך מה עושים?

מגיעים למפגש עם מנתח אורתופדי המומחה בניתוח זה ומביאים למפגש צילומי ברכיים בעמידה ואת כל המידע הרפואי מרופא המשפחה : רשימת מחלות, רשימת תרופות ורגישויות.
לאחר בדיקה וצפייה בצילום יקבע המנתח תור לביצוע ניתוח החלפת מפרק.
בזמן שלפני הניתוח תעבור סדרת בדיקות דם , צילום חזה וקרדיוגרמה (ECG).
לאחר מכן תקבע פגישה עם הרופא המרדים שיתכנן לך את ההרדמה המתאימה.

ביום הניתוח תגיע בזמן המיועד לאשפוז בביה"ח ותתקבל ע"י האחות שתכין אותך לניתוח.
בהמשך, בפגישה עם המנתח תסומן הברך המיועדת להחלפה ותילקח לחדר הניתוח.
מהלך הניתוח הוא כשעה וחצי, כשהשהות בחדר הניתוח הינה כשעתיים.
יום לאחר הניתוח, במחלקה, מתחיל תהליך השיקום.
השיקום כולל דריכה מידית על הרגל ובהמשך תרגילי כיפוף ויישור הברך בעזרה ופיקוח של פיזיותרפיסט. (רוב המנותחים יכולים להתנהל באופן עצמאי בסביבות החדר החל מיומיים לאחר הניתוח)
תהליך השיקום מלווה לעיתים בכאב ולכן חשוב לקבל וליטול תרופות נוגדות כאבים לפי הוראות המנתח.
האשפוז אורך מס' ימים בסופם תחזור לביתך מלווה בהוראות שיקום ובעזרה של פיזיותרפיסט שיגיע אליך למעקב ותרגול.

המשך השיקום לאחר ניתוח החלפת הברך מתבצע בבית בסביבה המוכרת והנוחה ביותר.
המטרה הינה לחזור לחיים פעילים והליכה ללא תמיכה בין שישה שבועות לשלשה חדשים לאחר הניתוח.
לצורך השגת מטרה זו עליך להקפיד על הוראות הרופא והפיזיותרפיסטים.

גם לכם יש כאבי ברכיים ? הכאבים עזים ? מתלבטים לגביי ניתוח החלפת ברך ? כדאי להתייעץ במרפאתנו ולשמוע על הטיפולים החדשניים שיכולים להקל על סבלכם. במרפאה של ד"ר עמית רגב, תקבלו ייעוץ וטיפול עדכניים ורלוונטיים למצבכם ולאורח חייכם.

דר רגב - פתרונות לכאבי ברכיים
כאבי ברכיים - כשהברך כואבת זה פוגע באיכות החיים

ד"ר עמית רגב מתארח בתוכניתו של פרופ' קרסו ומסביר על החלפת מפרקים וכאבי ברכיים

האם אפשר לרכב על סוס לאחר ניתוח החלפת מפרק ?