ארטריטיס על סוגיו הרבים מתאפיין בכאב, נוקשות המפרק והגבלת התנועה.
קיימות אפשרויות טיפול רבות העוזרות להפחית כאבים, להקל על הנוקשות ולאפשר למטופל להתנהל בעצמאות יחסית בחיי היומיום.

סביר להניח שתוכנית הטיפול בארטריטיס תתבסס על יותר מאפשרות טיפולית אחת.
בנוסף קיימות אפשרויות שיסייעו למטופל לטפל בעצמו, לנהל את הכאב ולנוע ביתר קלות.
לעתים, מציאת תוכנית הטיפול המתאימה אורכת זמן. זהו תהליך של ניסוי וטעיה עד שהמטופל וקבוצת המומחים המטפלים בו מוצאים את הטיפול שעובד טוב יותר.
כדי למצוא את שביל הזהב חשוב לדווח לצוות הרפואי על הצלחתו או אי-הצלחתו של כל טיפול, על תופעות לוואי ועל שינויים.

טיפול בארטריטיס מתחלק לכמה קטגוריות, כשהעיקריות הן טיפול תרופתי, תרגול ואימון וטיפול ניתוחי.

טיפול תרופתי בארטריטיס

טיפול תרופתי

תרופות רבות ומגוונות משמשות לטיפול בארטריטיס. חלקן ללא מרשם וחלקן חייבות במרשם רופא.
רצוי להתייעץ עם הרופא המטפל בכם בנוגע לכל תרופה, בין אם היא במרשם או לא.
הרופא הוא זה שיכול להמליץ על מינון מתאים ולסייע לכם להימנע מתופעות לוואי ותגובות בין תרופתיות.
אלה התרופות השכיחות לטיפול בארטריטיס:
(במקרים רבים יירשמו תרופות אחרות – לפי מצבכם הרפואי והגורמים לארטריטיס, או תרופות גנריות – תרופות זהות בעלות שם שונה)

נוגדי דלקת ללא סטרואידים

תרופות שנועדו להפחית כאב ונפיחות. את חלקן ניתן לקנות ללא מרשם רופא, כמו: אספירין, איבופרופן (נורופן או תרופות דומות) ונפרוקסן סודיום (נרוסין או תרופות דומות).
אחרות, ניתנות לרכישה רק עם מרשם רופא.
תופעות הלוואי העיקריות הקשורות לתרופות אלה הן כאבי בטן. צרו קשר עם הרופא אם כאב הבטן לא מתמתן עם הזמן.
ברבים מסוגי הארטריטיס, נעשה שימוש באספירין. לרוב הוא ניתן כמשכך כאבים. ישנם מטופלים הסובלים מאלרגיה לאספירין או שלא יכולים ליטול תרופה זאת בגלל כיב קיבה.
גם תרופות המכילות פרצטמול (כמו אקמול ודקסמול) משמשות כמשככי כאבים ללא מרשם, לטווח המיידי, אך הן אינן מפחיתות את מידת הנפיחות.

קורטיקוסטרואידים

תרופות מרשם, שנועדו להפחית רמות גבוהות של כאב ונפיחות.
הן ניתנות באמצעות הזרקה או באופן פומי.
זריקות אלה אמנם מקלות מהר מאוד על הכאבים, אך ניתן להשתמש בהן מספר פעמים מוגבל בשנה, מאחר שהן מחלישות את העצם ומדלדלות את הסחוס.
בשל תופעות לוואי פוטנציאליות, תרופות המכילות קורטיקוסטרואידים חייבות במרשם רופא, וניטור מתמיד של המטופלים.

זריקות אורטוקין

במקרים של דלקת מפרקים ניוונית (אוסתאוארטריטיס) ניתן לטפל באמצעות זריקות אורטוקין, המשפרות את האיזון בין הגורמים המפרקים לגורמים הבונים את הסחוס, ועל ידי כך משפיעה על תפקודו של המפרק.
בניגוד לזריקות הקורטיקוסטרואידים, זריקות האורטוקין משתמשות בחומרים הנמצאים בדם של המטופל עצמו.
כדי לייצר את החומר המוזרק מפיקים מדמו של החולה סרום המכיל ריכוז של חלבונים אנטי דלקתיים ואותו מזריקים ישירות לאיזור המפרק.
מכיוון שלא מדובר בחומרים כימיים חיצוניים, לטיפול אין כמעט תופעות לוואי.

תרופות לטיפול בדלקת מפרקים שגרונית

כשמדובר על סוגים מסוימים של ארטריטיס שנובעים מבעיה אוטואימונית כמו: דלקת מפרקים שגרונית (rheumatoid arthritis),
הטיפול התרופתי משיג תוצאות רק אחרי מספר שבועות ואפילו חודשים.
תפקידן של תרופות אלה הוא לעכב את המנגנונים היוצרים את הדלקת וליצור נסיגה של המחלה.

כדורי שינה

במקרים של פיברומיאלגיה, או של כאב עז הפוגע באיכות השינה, כדורי שינה יכולים לתרום לשינה עמוקה יותר ולהרגיע את השרירים.
הם ניתנים במרשם ובכמויות נמוכות לפני השינה.

שאלות שכדאי לשאול לפני קבלת תרופה?

• מה שם התרופה?
  • מה הכמות שיש ליטול?
  • איך ומתי יש ליטול אותה?
  • כמה זמן לוקח עד שהתוצאות מורגשות?
  • מהן התוצאות האופטימליות? למה ניתן לצפות?
  • מתי יש ליצור קשר עם הרופא, במידה ואין כל הקלה לאחר נטילת התרופה?
  • לאיזה תופעות לוואי לצפות?
  • איזה תרופות לא ליטול במקביל לתרופה המומלצת?

אימון ותרגול - טיפול בארטריטיס

תרגול ואימון

אימונים שגרתיים חשובים ביותר לתנועת המפרקים.
תרגול מותאם עוזר מאוד להקל על כאבים, מרחיב את טווח התנועה, מפחית את התשישות הנלווית למחלת מפרקים ועוזרים למטופל להרגיש ולהיראות טוב יותר.

שלושה תרגולים עיקריים, יכולים לעזור לחולי ארטריטיס:

• תרגילים להגברת טווח התנועה יכולים להפחית את נוקשות המפרק. הם שומרים על גמישות המפרקים על יד הנעתם עד לגבולות הטווח, באופן מלא. לרוב המטופלים מומלץ לבצע תרגילים אלה על בסיס יומי.
  • תרגילי כוח המשמרים ואף מגבירים את חוזק השרירים. שרירים חזקים עוזרים לשמור על איזון המפרקים ועוזרים להם לנוע ביתר קלות. על רוב המטופלים לבצע תרגילים אלה על בסיס יומי.
  • תרגילי סיבולת. אלה עוזרים לשמור על בריאות הלב ועל המשקל, ובכך מונעים הכבדה על המפרקים. הליכות של 20-30 דקות, 3 פעמים בשבוע עוזרות לשמור על האנרגיה של המטופל.

מומלץ להתחיל להתאמן בהדרגה, בתקופות בהן המפרקים פחות כואבים ולשמור על תחושה נוחה בזמן האימון ולאחריו. מאמץ יתר עלול לגרור בעקבותיו כאבים נוספים מלבד התסמינים הרגילים.

חום וקור - טיפול בארטריטיס

חום או קור

השימוש בחום או קור על מפרקים או שרירים יכול להקל בטווח הקצר על כאב ונוקשות.
ישנם אנשים שמרגישים טוב יותר בשימוש בחום וישנם שמרגישים טוב יותר בקור.
חום עוזר להקל על שרירים כואבים. ניתן להשתמש בתחבושות חמות או באמבטיות חמות.
קור גורם לחוסר תחושה באזור המפרק ובכך מפחית את הכאב. ניתן להשתמש בקרחומים.

כללי הבטיחות בשימוש בחום וקור:

• לא לחמם או לקרר את האזור הכואב יותר מ- 20 דקות.
  • להשיב את הגוף לטמפרטורה תקינה לאחר הטיפול.
  • לא להשתמש בחום בעת מריחת קרם על הגוף, כדי לא לשרוף את העור.

מפרק ברך מלאכותי

ניתוחים

חלק גדול מהסובלים מארטריטיס לא יצטרכו לעבור ניתוח. עם זאת, ניתוח יכול להועיל במקרים מסוימים ובעיקר כשהטיפולים האחרים נכשלו.
ניתוח החלפת מפרק, חלקי או מלא, עשוי להפחית כאבים, להגדיל את טווח התנועה ולשפר את הנראות הפיזית.
במקרים של דלקת מפרקים ניוונית וסחוס שחוק, כשרק ניתוח יכול לפתור את הבעיה, חשוב לקבל את ההחלטה בזמן המתאים כדי למנוע שחיקה נוספת ולשפר פלאים את איכות החיים.

בכל מקרה של ארטריטיס אנו ממליצים לכם לפנות אלינו, למרפאתו של ד"ר עמית רגב,
כדי לקבל ייעוץ ראשוני. לאחר בחינה מדוקדקת של ההיסטוריה הרפואית שלכם ובמקרה הצורך ביצוע בדיקות נוספות, נבנה יחד תכנית טיפולית שמתאימה למצבכם הבריאותי ולאורח חייכם.