ניתוח להחלפת מפרק הברך או הירך הוא ניתוח בעל השפעה משמעותית על התפקוד.
אמנם כל ניתוח מלווה בחששות, אך כשמדובר בהחלפת מפרק, ישנם מיתוסים רבים, שהאמונה בהם גורמת למטופלים לדחות את הניתוח גם אם הם סובלים מכאב עז ומפגיעה בטווח התנועה.
לאחר הניתוח, מטופלים רבים שמחים לגלות שהחששות שלהם התבדו, ושניתן להפריך בקלות את המיתוסים הקשורים לניתוח.

ניתוח החלפת מפרקים

הנה 10 מיתוסים נפוצים ושגויים על ניתוח להחלפת מפרקים, והעובדות שמסתתרות מאחוריהם:

מיתוס 1: מפרקים מלאכותיים לא מחזיקים מעמד

עד לא מזמן הערכת תוחלת החיים של מפרק מלאכותי עמדה על ממוצע של 15 שנים,
אך איכותם והתאמתם האישית של השתלים הלכה והתפתחה, וכך גם איכותן של התוכניות השיקומיות.

בפברואר 2019 פורסמו שתי מטא-אנאליזות בכתב העת הרפואי Lancet לגבי תוחלת החיים של מפרקי ברך וירך מלאכותיים. המחקר התייחס לכ-300,000 החלפות מפרק ברך ויותר מ-200,000 החלפות מפרק ירך.
לפי תוצאות המחקר, תוכלת החיים של כ-60% ממפרקי הירך המלאכותיים הייתה כ-25 שנה, של כ-70% הייתה 20 שנה ושל כ-90% הייתה 15 שנה.
מפרקי הברכיים המלאכותיים עמידים אפילו יותר: 82% החזיקו מעמד 25 שנה, 90% – 20 שנה ו-93% – 15 שנה.
הצורך בהליך נוסף תלוי בגיל המטופלים וברמת הפעילות הגופנית היומיומית שלהם.

מיתוס 2: אני צעיר/ מבוגר מדי לניתוח החלפת מפרקים

אין מגבלת גיל מוחלטת לניתוח החלפת מפרקים. ההמלצות לניתוח מבוססות על מדדי הכאב והתפקוד של המטופל ועל ההיסטוריה הרפואית שלו, ולא על גילו.
רוב המטופלים שעוברים החלפת מפרק מלאה הם בגיל 55-80, אך המנתח מעריך כל מטופל באופן אישי ומתאים לו את התוכנית הטיפולית בהתאם למצבו.

שימוש יתר במפרקים ופציעה יכולים להתרחש בכל גיל. מפרקי הברכיים והירכיים משמשים אותנו כמעט בכל פעולה. בלאי של המפרקים יכול לגרום לכאב ולדלקת.
המטרה של החלפת מפרקים היא לעזור למטופלים בכל גיל לנוע בחופשיות ולחיות עם כאב מינימלי.
בין אם מדובר בנער הסובל מדלקת מפרקים של גיל הילדות או בקשיש עם דלקת מפרקים ניוונית.
כשמדובר במטופלים צעירים, ניתוח החלפת מפרק עשוי לסייע להם להחזיר את הניידות ולהמשיך באורח חייהם הפעיל, ולרוב ההחלמה תהייה מהירה יותר, בשל מצב פיזי טוב והיעדר מחלות רקע.
כשמדובר בקשישים – ניתוח החלפת מפרקים יכול להיות זה שיוצר את ההבדל בין תלות מוחלטת לעצמאות.

ניתוח החלפת מפרקים

מיתוס 3: לניתוח החלפת מפרקים יש אחוזי הצלחה נמוכים יחסית

בעשורים האחרונים, ניתוח החלפת מפרקים הפך לטיפול אופטימלי למפרקים שחוקים או פגומים.
הליך זה הוא האפשרות הטובה ביותר לאנשים שאינם מסוגלים לבצע משימות יומיומיות פשוטות, כתוצאה מכאבים עזים ומגבלות בתנועה.

אנשים לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך או ברך, יכולים להתנהל בחיי היומיום שלהם ללא כאב.
מחקרים בנושא מצאו ש-95% מהמטופלים מחלימים בהצלחה מניתוח החלפת מפרק ברך ושיעור הצלחה דומה נשמר גם לאחר 10 שנים.

כל זאת כשהטכנולוגיה בתחום מתחדשת ללא הרף ואיכות והתאמת השתלים משתפרת עם השנים.

מיתוס 4: כל המנתחים האורתופדיים רוצים רק לנתח

אורתופדים הם רופאים בעלי הכשרה וניסיון בעבודה עם מטופלים הסובלים מפגיעה במפרקים, דלקות וכאבי מפרקים כרוניים.

כדי להציע את הטיפול המתאים הרופא סוקר את ההיסטוריה הרפואית, שואל את המטופל על תסמינים ועורך בדיקה פיזית מקיפה ומפנה לבדיקות דימות כדי לראות את היקף הנזק למפרק.
הרופא מתאים את הטיפולים שהוא מציע למידע המצטבר מבדיקות אלה ומוסיף לכך התאמה לאורח חייו של המטופל.

במקרים בהם ניתן לדחות ניתוח מפרקים, יציע הרופא טיפולים שמרניים כמו טיפול במשככי כאבים או נוגדי דלקת שאינם סטרואידיים, פיזיותרפיה או טיפול בזריקות ביולוגיות.

במקרה שהמפרק ניזוק מאוד, והתסמינים מגבילים את המטופל ופוגעים משמעותית באיכות חייו, יציע הרופא את האופציה הניתוחית, שבמקרים רבים, היא הדרך היעילה ביותר להחזיר את התפקוד לקדמותו.
גם כשהרופא מציע ניתוח, ניתן לקבל חוות דעת שנייה ולהחליט באופן מושכל.

מיתוס 5: ניתוח החלפת מפרקים כרוך בכאב בלתי נסבל

מיתוס נפוץ נוסף לגבי ניתוח החלפת מפרקים הוא שהוא כרוך בכאבים עזים.
אנשים רבים חוששים כל-כך מהכאב הכרוך בניתוח, עד שהם מוכנים לסבול כאב עז יותר, הנובע מדלקת המפרקים עצמה, ולקבל אותו כחלק נורמלי מההזדקנות.

כמו כל ניתוח, גם ניתוח החלפת מפרק ברך או ירך כרוך בכאב, אך לרוב, ניתן לנהל אותו ולטפל בו באמצעות משככי כאבים. יתרה מזו, התקדמות בתחום הטיפול בכאב ובטכניקת הניתוח, הפכה את ההליך לכואב פחות מאשר בעבר, וברוב המקרים ניתן להפסיק את הטיפול במשככי כאבים אופיאטיים תוך זמן קצר, ולעבור למשככי כאבים רגילים.

הקפדה על תוכנית השיקום ועל טיפול פיזיותרפי יכולה אף היא לסייע להפחתת הכאב ולשיפור הניידות.
עם טיפול נכון בכאב, רוב המטופלים מסוגלים לנהל את הכאב ואת חוסר הנוחות שלהם לאחר הניתוח.

מיתוס 6: ייקח לי חודשים להחלים מניתוח החלפת מפרקים

ניתוח החלפת מפרק ברך או ירך הוא ניתוח גדול, אך השיקום, העמידה וההליכה מתחילים כבר ביום הניתוח.
אמנם בזמן שהאזור נמצא בתהליך החלמה, ייתכנו כאבים, אך ניתן לנהל אותן בעזרת תרופות.
שיתוף פעולה עם התוכנית השיקומית והפיזיותרפית, מסייע לחיזוק השרירים שסביב המפרק, ותוך שבועות ספורים ניתן יהיה לחזור בהדרגה לפעילות מלאה.

תוצאות הניתוח ממשיכות להשתפר במשך מספר חודשים עד להגעה לתפקוד מקסימלי,
אך פעולות כמו הליכה, עמידה וישיבה יכולות להתבצע כבר בתקופת ההחלמה הראשונה.

מיתוס 7: כדאי לדחות ניתוח החלפת מפרקים ככל הניתן

יש אנשים המאמינים שניתוח החלפת מפרק הוא מוצא אחרון רק כאשר טיפולים אחרים נכשלו.
למעשה, האקדמיה האמריקאית למנתחים אורטופדיים ממליצה לשקול ניתוח החלפת מפרק ברך כאשר טיפולים לא ניתוחיים כגון פיזיותרפיה, ירידה במשקל ותרופות לא סיפקו הקלה משמעותית.

דחיית ניתוח החלפת מפרק עלולה להוביל לנזק נוסף למפרקים ולהפחתת ניידות. מחקרים הראו שלמטופלים שעוברים ניתוח החלפת מפרק ברך מוקדם יותר במהלך מצבם יש תוצאות טובות יותר ופחות סיבוכים מאלה שמחכים עד שמצבם ידרדר באופן משמעותי.

מיתוס 8: הגוף שלי יכול לדחות את המפרק המלאכותי כי הוא גוף זר

ניתוח החלפת מפרק מתבצע בתנאים סטריליים ותוך כדי לקיחת אנטיביוטיקה לפניו ואחריו כדי למנוע זיהום,
אך לאחר ההחלמה מהניתוח אין סיכוי להתפתחות זיהום סביב המשתל.
המפרקים המלאכותיים עשויים ממתכות ייחודיות. מתכות אלה אינן אינרטיות והן לא מקיימות אינטראקציה עם רקמות הגוף. המפרקים האלה בטוחים לגופנו ויכולים להישאר בו ללא הגבלת זמן וללא תופעות לוואי.

מיתוס 9: אי אפשר להחליף שני מפרקים בניתוח אחד

במקרה של דלקת מפרקים בשתי הברכיים, ניתן לנתח את שתיהן יחד.
אמנם הניתוח הכפול חוסך זמן החלמה, חופשת מחלה ושהייה בבית חולים ומאפשר לחזור לפעילות מלאה מוקדם יותר, אך אנו לא ממליצים על החלפת שני מפרקים יחד, בשל סיכוי רב יותר לסיבוכים,
זמן הרדמה ארוך יותר ושיקום מורכב יותר.
בנוסף, אנשים המעוניינים לנתח את שתי הברכיים יחד, צריכים לעמוד בקריטריונים מסוימים:
דלקת המפרקים בשתי הברכיים צריכה להיות בדרגת חומרה בינונית עד גבוהה, ועל המטופלים להיות צעירים יחסית ובמצב פיזי טוב.

כשמדובר בהחלפת מפרק ברך ומפרק ירך, לא ניתן לבצע את שני ההליכים בניתוח אחד, בגלל קושי בניהול הכאב, אתגרי שיקום מורכבים וסיכון גבוה לסיבוכים.
במקרה זה, מקובל לנתח את הירך ולאחר מכן את הברך בשני ניתוחים נפרדים.

מיתוס 10: המפרק המלאכותי יגביל את פעילותי

מיתוס זה הפוך מהמציאות!
רוב האנשים שעוברים ניתוח החלפת מפרק חווים הפחתה דרמטית בכאב ושיפור משמעותי ביכולת לבצע פעולות יומיומיות. לאחר תהליך השיקום ניתן לחזור לרבות מפעילויות הספורט: הליכה ללא הגבלה, שחייה, טיולים, רכיבה על אופניים, ריקוד וענפי ספורט לא אינטנסיביים אחרים.
התקדמות בטכנולוגיית החלפת המפרקים מאפשרת למטופלים לשמור על אורח חיים פעיל לאחר הניתוח. ניתוח החלפת מפרק ברך בסיוע רובוטי, מאפשרת דיוק רב יותר בהחלפה, מה שגורם לתחושה טבעית יותר של המפרק והרחבת תחומי הפעילות.

למעשה, אחת המטרות של ניתוח החלפת מפרק הברך היא להקל על הכאב ולהחזיר את התפקוד, כך שהמטופלים יוכלו לחזור לפעילותם הרגילה.

סובלים מכאבי מפרקים? מוזמנים לקבוע תור למרפאתו של ד"ר עמית רגב, אורתופד מומחה להחלפת מפרקים,
ולבנות יחד תוכנית טיפולית מתאימה.