כל־כך מרגש לקבל את הסרטון הזה, ממטופלת שהגיעה אלי במיוחד מאילת(!) כדי לעבור ניתוח החלפת ירך.
שלושה חודשים אחרי הניתוח היא כבר רוכבת על סוס…
(והיא מעל גיל 70, בלי עין הרע)

אם גם אתם מחובבי הספורט האצילי הזה
אני ממליץ לכם לקרוא את המאמר לפני שאתם חוזרים לרכוב.

רוכבי סוסים מנוסים, שסובלים מדלקת מפרקים ועליהם לעבור ניתוח החלפת ירך, חוששים מאוד שלא יוכלו לחזור ולרכוב.
הבשורה הטובה היא שברוב המקרים ניתן לשוב לרכוב בזהירות ובהדרגה.

עם עברתם ניתוח להחלפת מפרק ירך, וודאי חשתם בהקלה מידית. הכאבים שחוויתם כתוצאה מפציעה, דלקת מפרקים או שחיקת סחוס נעלמו.
יחד עם זאת, גם ההתאוששות מלווה בכאבים, ושיפור התנועתיות הוא הדרגתי ואיטי.
לאחר הניתוח, תקבלו טיפולי פיזיותרפיה ותתקדמו לאטכם להליכה ללא קביים. חשוב לשפר את חוזק השריר לפני החזרה לפעילות ספורטיבית.

הרופאים לא ממליצים למטופלים שעברו החלפת ירך לחזור לעסוק בפעילות גופנית אינטנסיבית – ריצה למשל יכולה לגרום למפרק החדש להתבלות מהר יותר.
רכיבה על סוסים מומלצת, כי היא מאפשרת לחזק את השרירים ולשמור על כושר, ללא שימוש מופרז במפרקים החדשים.
רכיבה טיפולית, נחשבת לתרפיה מעמיקה מהתרפיות החלופיות ומשתמשים בה גם לטיפול  בחולי פרקינסון, באנשים עם אוטיזם ובסובלים מטרשת.
מעבר להשפעתה הברוכה על המצב הנפשי, היא מאזנת ומחזקת שרירים, שבפעילות השגרתית, נוטים לשכוח מקיומם.
ועדיין, אין לחזור לרכיבה לפני שקיבלתם את אישורו של הרופא המטפל.
גם אם אתם חשים שהתאוששתם, נדרשים כוח ואיזון כדי לחזור לרכוב בביטחה.

אם נהניתם בעבר מרכיבה על סוס ואתם רוצים להמשיך ולרכוב, מומלץ להתייעץ עם הרופא, הפיזיותרפיסט, מטופלים נוספים שעברו ניתוח דומה ומדריכי הרכיבה בחווה.
שילוב של כל הנוגעים בדבר, יאפשר התאמת תכנית רכיבה, שתתחשב במגבלותיכם, בהוראות שקיבלתם לתקופת ההתאוששות ובצרכים המיוחדים שלכם בזמן ההחלמה.

כמה כללים שרצוי להקפיד עליהם אחרי ניתוח החלפת ירך:

• הקפידו על חימום ומתיחות לפני הרכיבה.
  • העזרו בדרגש כדי לעלות ולרדת מהסוס –
    רוכבים מנוסים דיווחו על קושי בעלייה על סוס, גם לפני ניתוח החלפת הירך, בגלל שחיקת הסחוס. הם התקשו להגיע עם הרגל לארכובה ללא דרגש, גם אם לאחר העלייה לאוכף לא חשו כאב במפרקים.
  • הקפידו על כללי הבטיחות כדי להימנע מנפילות.
    נפילה מהסוס עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך למפרק הירך החלופי, ומסיבה זו רכיבה נחשבת לבטוחה פחות מאשר שחייה. שמירה על הכללים, רכיבה בשטח בטוח והתקדמות איטית וסבלנית ימזערו את סיכוני הנפילה.
  • מלבד השמירה על כללי הזהירות לאחר הניתוח, המפתח לרכיבה בטוחה הוא בחירה בסוס המתאים – סוס אמין וסבלני, שמסוגל לעמוד ללא תנועה לפרקי זמן ארוכים ולא רגיש לתמרונים יוצאי דופן, שיידרשו לכם, לאחר ניתוח, כדי לעלות ולרדת ממנו.
  • בדרך כלל, אם אתם רוכבים מנוסים, יומלץ לכם לחזור בהדרגה לרכיבה, אך אם מעולם לא רכבתם ואתם רוצים להתנסות ברכיבה, חשוב שתקבלו את אישור מהרופא המטפל ותבחרו בחווה טיפולית, שמתמחה ברוכבים בעלי צרכים מיוחדים.
    במקרה כזה, רצוי לקחת שיעורים פרטיים ולא לצאת לרכיבה בשטח לא בטוח, עד שרוכשים את מיומנות הרכיבה בשלמותה.