התפתחות דלקת לאחר ניתוח החלפת ברך היא תופעה נדירה, המופיעה רק אצל אחוז אחד מהמנותחים.
עם זאת, על מי שעומד לעבור ניתוח החלפת ברך לדעת שהאפשרות קיימת ולהכיר אותה ואת השלכותיה.
התפתחות דלקת לאחר ניתוח החלפת ברך, עלולה לגרום לסיבוך רציני.
הטיפול בדלקת כזו עשוי לכלול ניתוחים נוספים, שיגבילו את אפשרויות התנועה והפעילות של המנותח לפרק זמן ארוך יותר מאשר הניתוח הראשוני.
לפניכם מידע שיכול לעזור לכם להגן על הברך החליפית שלכם לאורך זמן.

ד"ר עמית רגב - דלקת לאחר ניתוח החלפת ברך

סוגי דלקת לאחר ניתוח החלפת ברך

•  דלקת בחתך הניתוח – דלקת שטחית המופיעה מיד לאחר הניתוח, בבית החולים או בבית. הטיפול בדלקת זו פשוט, אך אם לא מטפלים, היא עלולה להחמיר ולהסתבך.
  • דלקת סביב המפרק החליפי – דלקת עמוקה, שנוצרת מעצם קיומו של התותב. מדובר בדלקת קשה שיכולה להופיע שבועות ואפילו חודשים אחרי הניתוח.
    הטיפול כולל מספר שלבים ויכול להגיע גם להחלפה חוזרת של הברך.

מי נמצא בסיכון לדלקת העמוקה שמסביב למפרק?

אמנם, כפי שצוין, הסיבוך נדיר, אך כל מי שהוחלפה לו ברך נמצא בסיכון זה.
רוב הדלקות מסוג זה, מופיעות עד כשנתיים לאחר הניתוח אך כל זמן שהמפרק בגוף, קיים סיכון לדלקת.
התותב עצמו מעמיד את המנותח בסכנה, מאחר שחיידקים עלולים להתפתח סביבו.
ברך מלאכותית אינה מושפעת ממערכת החיסון של הגוף כמו הברך המקורית, כך שאם חיידק מתפתח סביב הברך המלאכותית הוא עלול להתרבות וליצור דלקת.
בנוסף, כל דלקת אחרת בגוף, עלולה להשפיע גם על הברך החדשה. הדרך הרגילה בה חיידק חודר לגוף היא באמצעות שבר או פצע, אפילו קטנים.
חיידקים יכולים לחדור לגוף גם באמצעות ניתוח שיניים. יתרה מזאת, הסיכון לחיידקים גובר כאשר עוקרים שן או מבצעים טיפול שורש והם חודרים פנימה דרך תעלת השורש.

מובן שהסיכון לדלקת עמוקה לאחר ניתוח החלפת ברך גדל, אם יש למנותח בעיות בריאותיות נוספות כמו כמו פסוריאזיס, בעיות שיניים, סכרת, איידס, סרטן בבלוטות הלימפה, השמנת יתר, מחלות כלי דם היקפיים, בלוטת ערמונית מוגדלת, דלקות מפרקים או דלקות חוזרות בדרכי השתן.
כמו-כן, הסיכון גובר כשהמנותח מעשן, מקבל טיפול שמדכא את מערכת החיסון, לאחר החלפת מפרק חוזרת או לאחר דלקות קודמות סביב המפרק.

תסמיני דלקת במפרק הברך החליפי

כ-3 עד 6 חודשים לאחר החלפת מפרק ברך, סביר שתהיה נפיחות מתונה בברך ובקרסול, אדמימות, חמימות, עקצוץ או גירוד סביב לחתך.
אם המנותח אינו יכול ללכת ללא כאבים, במסגרת הזמן שהוגדרה מראש, יש לפנות לרופא ולבדוק זאת.
כמו כן יש לעדכן את הרופא בתסמיני דלקת, כמו תחושה של התגברות האדמימות, החמימות, הנפיחות והכאבים סביב למפרק החדש, חום גבוה מ-37.8 מעלות צלסיוס, צמרמורות או הפרשה בעלת ריח רע מפצע הניתוח.
בנוסף, כשמדובר על דלקות עמוקות, יש לשים לב אם הכאב מתחדש לאחר שפסק או מחמיר כעבור חודש מהניתוח.
החמרת הכאב אינה 'נורמלית'. רוב האנשים שיש להם דלקת בברך סובלים מכאבים, אך לרוב האנשים שסובלים מכאבים אין דלקת.
לכן חשוב להיות בקשר עם הרופא גם כאשר מופיעים תסמינים שאינם חד-משמעיים.

איך מאבחנים דלקת?

הרופא המנתח יודע לזהות דלקות לפי מידת האדמימות והניקוז סביב החתך.
בנוסף, יש לבצע בדיקות כדי לאתר את מיקום הדלקת ולזהות את סוג החיידק שגרם לה:
בדיקות דם, בדיקות דימות כמו רנטגן, סיטי או MRI, מיפוי עצמות או לקיחת ביופסיה מהנוזל שסביב המפרק.

הטיפול בדלקת לאחר ניתוח החלפת ברך

דלקת שטחית בחתך הניתוח, ניתן לרפא באמצעות נטילה פומית או תוך ורידית של אנטיביוטיקה.
כשמדובר בדלקת עמוקה – הטיפול תלוי במשך הזמן בו קיננה הדלקת בגוף.
אם הדלקת הופיעה זמן קצר לאחר הניתוח והרופא איתר את קיומה במהירות – מבצעים טיפול הטריה – הסרת הרקמה שניזוקה מהדלקת וניקוי התותב, ולאחר מכן טיפול אנטיביוטי תוך-ורידי הנמשך מספר שבועות.
הטיפול בדלקת ממושכת כולל ניתוח של הסרת השתל, ניקוי השטח הנגוע והחדרת גושי צמנט רווי באנטיביוטיקה, ולאחר מכן, ניתוח נוסף בו מסירים את גושי הצמנט ומשתילים תותב חדש

מניעת דלקות לאחר הניתוח להחלפת ברך

כשם שהמנתח, במהלך הניתוח, נוקט בצעדים מונעי זיהום, כך גם המנותח יכול לנקוט בפעולות שימנעו חדירת חיידקים לגופו.
בשבועות שלפני הניתוח, מומלץ לפנות לרופא השיניים לבדיקה. דלקת בשיניים או בכל מקום אחר בגוף, עלולה להשפיע על הברך.

בימים שלפני הניתוח, מומלץ לנקוט באמצעי הזהירות הבאים:

• השתמשו בשעת המקלחת בחומר אנטי-בקטריאלי
  • גרגרו מי פה פעמיים ביום
  • אל תגלחו את הרגליים לפני הניתוח. הגילוח מגרה את העור ועלול להעלות את הסיכון לדלקות,
  • אל תגשו לניתוח במקרה שיש לכם שריטות וחתכים באזור הניתוח.

לאחר הניתוח:

• הקפידו על ביצוע הוראות המנתח. שנית,
  • התייחסו מידית לכל חתך, פצע, כוויה, צריבה, שפשוף או שריטה. נקו אותם עם חומר חיטוי ולאחר מכן, חבשו אותם.
    גשו לרופא, אם אתם חוששים שהתפתחה דלקת, גם אם מדובר בציפורן חודרנית בבהונות הרגל.
  • המשיכו במדיניות מניעתית בכל הנוגע לבריאות הפה והשיניים. אם יש לכם בעיה, אל תתעכבו ולכו להתייעץ עם רופא השיניים שלכם.
    יתכן וגם רופא השיניים וכמובן הרופא המנתח, יבקשו מכם ליטול אנטיביוטיקה כשעה לפני טיפול שיניים, על מנת להפחית את הסיכון לדלקת.

אם אתם עומדים לפני ניתוח החלפת ברך וחוששים מהסיכונים הכרוכים בניתוח – אתם מוזמנים לפנות למרפאה וד"ר עמית רגב ישמח לענות על שאלותיכם, בכל נושא, גם בנושא התפתחות דלקת לאחר ניתוח החלפת ברך.