דלקת מפרקים ניוונית (Osteoarthritis) היא מחלה כרונית הפוגעת בסחוס המצפה את המפרקים.
הסחוס הוא רקמה חזקה וגמישה המכסה את קצות העצמות במפרקים.
הוא מאפשר תנועה חלקה של העצמות בנקודת המפגש ביניהן.

אצל החולים בדלקת מפרקים ניוונית, הסחוס נשחק, העצמות מתחככות זו בזו, והחיכוך גורם לכאב, נוקשות, וירידה בטווח התנועה של המפרקים.
דלקת מפרקים ניוונית היא מחלת המפרקים השכיחה ביותר בעולם.
היא פוגעת בעיקר באנשים מבוגרים, אך היא יכולה להופיע גם אצל צעירים יותר.
ככל שהגיל עולה כך עולה גם השכיחות, ומעבר לגיל מסוים רוב האוכלוסייה חווה תופעות הקשורות לניוון סחוס. הנזקים הנוצרים כתוצאה מהמחלה אינם הפיכים – אי אפשר לייצר מחדש סחוס שנשחק.

דלקת מפרקים ניוונית לא מגיעה למצבים מתקדמים ביום אחד. זהו תהליך ממושך.
אבחון מוקדם של הדלקת והתאמת טיפול, יכולים למנוע את התפתחותה למחלה מתקדמת ולפגיעה משמעותית באיכות החיים, ולכן חשוב להיות עירניים ולשים לב לתסימיני המחלה עוד בשלביה הראשוניים.
הדלקת מתמקדת בדרך כלל במפרקים הגדולים – ברכיים וירכיים, ויכולה להשפיע גם על פרקי כף היד, הברכיים, הקרסוליים והגב התחתון.
חשוב להיות קשובים לתסמינים חדשים או חריגים באזורים אלה.

סימנים מוקדמים של דלקת מפרקים ניוונית

כאב:

הופעת כאב מתמשך במפרקים, כולל כאבי ברכיים, כאבי ירכיים וכאבי גב והצוואר, היא אינדיקטור לשלבים המוקדמים של דלקת מפרקים ניוונית.
הכאב יכול להשתנות מתחושת אי-נוחות כללית המשפיעה על אזורים אלה, לכאב חד יותר בזמן תנועות ספציפיות, המתריע על שינוי בבריאות המפרק.

רגישות מוגברת:

רגישות מוגברת למגע בעת הפעלת לחץ על אזור המפרק היא סימן הכר של דלקת מפרקים ניוונית מוקדמת.
כאשר לרגישות זו נוספת גם נפיחות גלויה, הדבר מעיד על מעבר לשלב מתקדם יותר של המחלה.

נוקשות

נוקשות בשעות הבוקר או נוקשות לאחר פרק זמן ארוך של חוסר פעילות הן סימן מוקדם נפוץ לדלקת מפרקים ניוונית.
הנוקשות נובעת מהדלקת הנוצרת כתוצאה מהסחוס השחוק ומהירידה בתחולת הנוזלים סביב המפרק. תהליך זה פוגע בתנועה החלקה של המפרקים.
נוקשות זו נוטה להשתפר לאחר תנועה או עיסוק בפעילויות יומיומיות, מה שמדגיש את האופי הדינמי של בריאות המפרקים בשלבים המוקדמים של המחלה.

תחושות חריגות

תהליך התפרקות הסחוס בין המפרקים מוביל לחיכוך בין העצמות, וכתוצאה מכך לתחושות חריגות כמו צריבה, או חריקה במהלך תנועת המפרק. תחושות אלו מעידות באופן מוחשי על שינויים במבנה ובתפקוד המפרק.

אובדן גמישות

ההפחתה ההדרגתית בטווח התנועה ובגמישותם של המפרקים היא סימן בולט של דלקת מפרקים ניוונית מוקדמת. התחושה היא שהתנועה במפרקים אלה דורשת יותר מאמץ, מה שגורם לקושי רב יותר בביצוע פעילויות יומיומיות ובניידות.

עיתוי חוסר הנוחות

תשומת הלב לעיתוי הופעת התסמינים מסייעת לאבחון של דלקת מפרקים מוקדמת.
בשלבים הראשוניים של המחלה הכאב, הרגישות והנוקשות יכולים להיות מוגבלים לזמנים ספציפיים,
כמו לאחר פעילות גופנית מאומצת, או לחלופין לאחר מנוחה או בעת יקיצה.
ככל שהמצב מתקדם, הופעת התסמינים מתרחבת ומתמשכת, והמפרקים עשויים לכאוב אפילו בזמן מנוחה.

טיפול בדלקת מפרקים

שחיקת הסחוס היא בלתי הפיכה, אך עבור אנשים המעוניינים לשמור על אורח חיים פעיל, שיתוף הפעולה עם תוכנית הטיפול המוצעת על-ידי האורתופד הופכת למכריעה.
ניהול המחלה כולל שילוב של משככי כאבים ללא ועם מרשם, תרגילים השומרים על טווח התנועה של המפרקים, שימוש בעזרים אורתופדיים תומכים וטיפול בזריקות ביולוגיות.
כאשר המחלה מתקדמת ופוגעת באיכות החיים, ניתן לבצע ניתוח להחלפת מפרק הברך או הירך.

לסיכום,

הכרות עם הסימנים המוקדמים של דלקת מפרקים ניוונית יכולה לסייע לאנשים פעילים,
המכירים ביתרונותיה של הרפואה המונעת ורוצים לשמור על רווחתם גם בגיל מבוגר.
הקשבה לגוף ולשינויים העדינים שקורים בו מאפשרת התערבות בשלב מוקדם ושמירה על תפקוד תקין לאורך זמן.