אם אתם סובלים מכאבי ברכיים מתמשכים ואובחן אצלכם קרע במניסקוס, אתם וודאי תוהים מהו הטיפול הטוב ביותר, שיפתור את הבעיה ויפסיק את הכאב.
מסתבר שהתשובה לשאלה זו אינה מובנת מאליה.
מתוך סקירה של מחקרים בנושא עולה כי במקרים רבים ניתוח ארתרוסקופיה – טיפול נפוץ בבעיה, אינו יעיל למטופלים הסובלים מקרע במניסקוס, אך גם מסקנה זו אינה חד-משמעית.
מהו המניסקוס? כיצד נוצר הקרע? איך מטפלים בקרע במניסקוס וכיצד יודעים מהו הטיפול הטוב ביותר?

מהו המניסקוס (מיניסקוס)?

המניסקוס, או בעברית סהרון, הוא מעין רצועה סחוסית הנמצאת במפרק הברך בין עצם הירך לבין השוקה.
בכל ברך ישנם שני מניסקוסים  – חיצוני ופנימי. הם נקראים המניסקוס הצדי – לטראלי והמניסקוס התיכון – מדיאלי.
תפקידו של המניסקוס לסייע בבלימת זעזועים, ע"י פיזורם על-פני כל המפרק.

מהו קרע במניסקוס?

למניסקוס תפקיד פעיל בתנועה היומיומית של הברך, אך הוא רגיש מאוד, ויכול להיקרע גם בפעילות יומיומית פשוטה כמו הליכה או כריעת ברך.
קריעת המניסקוס היא תופעה נפוצה יחסית היכולה לנבוע מטראומה למפרק – פציעה הנובעת מתנועתו הסיבובית של המפרק או מתהליכים ניווניים ועומס מצטבר הקשורים לגיל.
קרע במניסקוס נפוץ מאוד אצל אנשים העוסקים בספורט, בין אם כתחביב ובין אם כמקצוע. הקרע יכול להיות חלקי או מלא.

קרע במניסקוס - ד"ר עמית רגב

תסמיני קרע במניסקוס

בחלק גדול מהמקרים, לא יהיו כל תסמינים לקרע במניסקוס, או שיהיו כאבים שיחלפו עם הזמן,
אך קיימים מקרים של כאב ברך חד או כאב מתמשך, נפיחות בברך, נעילת ברך או קושי ביישורה, המשפיע גם על ההליכה.

איך מטפלים בקרע במניסקוס?

רוב הקרעים במניסקוס לא מתאחים מעצמם ואף לא בעזרת ניתוח.
אמנם, לאחר הקרע, מתרחשת בגוף הפעלה של אנזימים פרוטאוליטים – מזרזי תהליכי פירוק של חלבונים, המפרקים את האזור הקרוע.
אך כאמור, לא בכל המקרים תסמיני הקרע חולפים מעצמם.

בעבר הרחוק הטיפול המקובל היה לכרות את המניסקוס הפגוע במלואו.
לאחר מחקרים בתחום התגלה שהכריתה משפיעה באופן משמעותי על הצורך בניתוח החלפת מפרק ברך, עשרות שנים מאוחר יותר.
כיום, הטיפול שמרני יותר. האפשרויות כוללות טיפול תרופתי בנוגדי דלקת בשילוב פיזיותרפיה, המחזקת את פעילות שרירי הברכיים,
או ניתוח ארתרוסקופיה – ניתוח זעיר־פולשני של מפרק הברך, שבמהלכו מסירים את החלק הקרוע במניסקוס או תופרים אותו.

ההחלטה אם לדבוק בטיפול הפיזיותרפי או לנתח תלויה בעוצמת התסמינים בסוג הקרע ובמיקומו.
לאחרונה, נסקרו עשרה מחקרים קודמים בנושא, בהם חולקו המשתתפים לשתי קבוצות – מטופלים שעברו טיפול ניתוחי ומטופלים שעברו טיפול שאינו ניתוחי.
המסקנה מסקירת המחקרים היא הניתוח הארתרוסקופי אינו עדיף על הטיפולים האחרים בהשפעתו על התפקוד היומיומי ובהקלה על הכאב.

במקרים מסוימים ניכרה עדיפות מסוימת של הניתוח על טיפולים פיזיותרפיים:
חמישה מחקרים שכללו מעל ל-900 מטופלים ללא דלקת מפרקים ניוונית, קבעו כי אצל חולים אלה, ניתוח הקל על הכאב מעט יותר מפיזיותרפיה.
שלושה מחקרים אחרים שכללו את כל סוגי החולים (כ-400 משתתפים) – לניתוח הייתה השפעה מעט טובה יותר על הכאב לאחר חצי שנה עד שנה.
ושני מחקרים נוספים שכללו כ-200 משתתפים שאינם סובלים מכאבי אוסתיאוארטריטיס, הראו אף הם שקיים יתרון מסוים לניתוח בשיפור איכות החיים וברמת הכאב.

מהו הטיפול המתאים?

גם לאור היתרונות הקלים האלה, מסכימים רוב החוקרים שניתוח אינו מתאים לכל המטופלים.
קו הטיפול הראשון המוצע לקרע במניסקוס הוא פיזיותרפיה ורק במקרה שהיא אינה מובילה לתוצאות לשקול ניתוח, במיוחד במקרים בהם החולים אינם סובלים מדלקת מפרקים.

יש לכם קרע במניסקוס הגורם לכאבי ברכיים? מוזמנים למרפאתו של ד"ר עמית רגב – אורתופד מומחה להחלפת מפרקים.
לאחר סקירה מעמיקה של ההיסטוריה הרפואית ובדיקה של הקרע והשפעתו, תקבלו ייעוץ מקיף בנוגע לפתרונות אפשריים.