ניתוח החלפת מפרק ברך הוא צעד חיובי ומשמעותי להחזרת טווח התנועה של הברך, להפחתת נוקשות ונפיחות ולשיפור ניכר במדדי הכאב.
עם זאת חשוב להיות מודעים לטעויות נפוצות שיכולות לעכב את ההתאוששות.
לפניכם 10 טעויות נפוצות לאחר ניתוח החלפת מפרק הברך, שרצוי להימנע מהם, כדי לחזור לתפקד במהירות.

החלמה לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך

1. נטילה של משככי כאבים בלי להקפיד על הנחיות הרופא

טעות נפוצה שמטופלים רבים עושים לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך, היא נטילה שגויה של משככי הכאבים.
ניהול כאבי ברכיים לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך הוא קריטי, ולכן חשוב מאוד לעקוב אחר המינון והתזמון שנקבעו. נטילת יתר של משככי כאבים עלולה להוביל לתלות ולסיבוכים נוספים.
אנשים רבים נוהגים ליטול משככי כאבים לפני שגרת הטיפול הפיזיותרפי, גם אם הם אינם סובלים מכאב.
נטילת תרופות לפני טיפול, ללא צורך בהן, יכולה להגביל את יכולתו של המטופל או לחלופין, לאפשר לו לבצע תנועות לא יעילות, מכיוון שאינו חש כאב שמזהיר אותו מפניהן.
במקום לפחד מכאב, מומלץ לשתף את המטפלים בחששות, ולפעול במתינות, כדי לא לסבול מכאבים.

מצד שני – הפסקה פתאומית או מוקדמת מדי של תרופות נגד כאבים עלולה לגרום לאי נוחות מיותרת ולהפריע ליכולת לבצע את תרגילי השיקום.
הפתרון הוא להיות בתקשורת מתמדת עם הרופא ולהקפיד על הוראות השימוש בתרופות.

2. שימוש לא מבוגר ברטיות קרח

רטיות קפואות על הברך הן דרך יעילה להפחתת נפיחות ולניהול כאבים לאחר הניתוח.
עם זאת, חשוב להכיר את הטיפול ולהבין את משך הזמן והתדירות הרצויים להנחת קרח על הברך.
חלק מהמטופלים טועים לחשוב שיש להניח קרח על הברך רק במקרים של כאב קיצוני, במקום להקפיד על שגרה, ואחרים – מניחים רטיות קרח על הברך 24 שעות ביממה.

המינון הנכון לרטיות קרח הוא משכי זמן של 20 דקות עד חצי שעה, עם הפסקה של לפחות שעה בין רטיה לרטיה.
רטיות קרח נועדו להפחית דלקת, אך אם הן נשארות על הברך זמן רב מדי, הן עלולות לפגוע בעור ולהגביר את זרימת הדם למפרק, וכך לגרום לעלייה בנפיחות.

3. ויתור על עזרים אורטופדיים מוקדם מדי

החזרה לעצמאות, לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך, היא בראש סדר העדיפויות של מטופלים רבים.
עם זאת, נטישה מוקדמת של עזרים, כמו קביים או הליכונים, עלולה להוביל למכניקת הליכה לא נכונה.
חשוב לעבוד על חזרה ליציבה והליכה נכונות, לפני הפסקת השימוש במכשירים אלה.
מטופלים שמאיצים את תהליך התאוששות שלהם ונפטרים מהעזרים מוקדם מדי עלולים להפריע לתהליך ההחלמה, מכיוון שטרם פתחו התאמה בין הרגליים.
התמקדות בהשגת מתיחה מלאה של הירך, הגדלת טווח התנועה של הברכיים וניידות הקרסול, משפרת את היכולת להשתמש ברגל עם המפרק החדש בצורה נכונה, ותפחית את תחושת חוסר היציבות בזמן עמידה והליכה.

4. הזנחת התזונה

לתזונה תפקיד חיוני בכל תהליך ריפוי, וכך גם בהחלמה לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך.
מטופלים רבים מזניחים את הצרכים התזונתיים שלהם במהלך ההחלמה.
תזונה בריאה חיונית לבניית הרקמות, תחזוקת השרירים ורווחה כללית.
תזונה מאוזנת המכילה חלבון, ויטמינים ומינרלים בכמות מספקת, יכולה להאיץ את תהליך ההחלמה ולהפחית את הסיכון לסיבוכים.

5. דילוג על מפגשי פיזיותרפיה לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך

פיזיותרפיה היא מרכיב מרכזי בהחלמה לאחר הניתוח.
חלק מהמטופלים מדלגים על מפגשי פיזיותרפיה או נמנעים מהם.
הזנחה של השיקום הפיזיותרפי יכולה לגרום לקשיים בתנועה, חולשת שרירים ועיכוב ההתאוששות.
חשוב להתחייב ללוח הזמנים הטיפולי המומלץ ולקחת חלק פעיל בתרגול שנקבע על-ידי הפיזיותרפיסטים.

שיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך

6. התעלמות מבריאות הנפש ורווחה רגשית

התעלמות מבריאות הנפש והרווחה הרגשית בהקשר של בעיות פיזיות ומחלות היא טעות נפוצה.
חשוב לזכור שהחלמה מניתוח החלפת מפרק ברך יכולה להיות מאתגרת.
התהליך עשוי להיפגע כתוצאה מדיכאון, חרדה או מתח.
ניתן לקבל תמיכה מחברים, בני משפחה או אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש
וכך להישאר חיובי ומלא מוטיבציה לאורך תהליך ההחלמה.

7. הזנחת טיפול בחתכי הניתוח

טיפול נכון בחתכים מונע זיהומים ומקדם ריפוי לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך.
הזנחת הטיפול עשויה לעכב משמעותית את תהליך ההחלמה.
יש לעקוב אחר הנחיות הרופא המנתח לגבי טיפול בחתכים, לשמור על האיזור נקי, ולעקוב אחרי כל שינוי לרעה או סימני זיהום.

8. ויתור על אמצעי זהירות בבית

טעות נפוצה נוספת היא ויתור על אמצעי זהירות בבית.
לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך, יש להתאים את סביבת הבית , כדי להפחית את הסיכון לנפילות ותאונות.
היעדר אמצעי זהירות עלול להוביל לפציעות בלתי צפויות.
התאמות פשוטות, כמו הסרת שטיחים או הבטחת תאורה טובה, יכולות לסייע רבות להתאוששות מהניתוח.

9. שתייה לא מספקת

לעתים קרובות נוטים להתעלם מהתייבשות במהלך תהליך ההחלמה.
שתיית כמות מים שאינה מספקת, עלולה לעכב את תהליך הריפוי ולהגדיל את הסיכון לסיבוכים.
שתייה מרובה חיונית לתיקון הרקמות ולבריאות הכללית.

10. התעלמות מפגישות מעקב לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך

בדיקות סדירות עם האורתופד, חיוניות כדי לעקוב אחר התקדמות תהליך ההחלמה וטיפול בכל בעיה אפשרית.
דילוג על פגישות אלה עלול לגרום לעיכוב ההחלמה ולסיבוכים.
חשוב להגיע לכל פגישת מעקב ולדווח לרופא על כל שינוי במצב.

לסיכום,

הימנעות מטעויות נפוצות אלו ותשומת לב לתהליך ההחלמה עוזרות למקסם את היתרונות של ניתוח החלפת מפרק ברך.
באמצעות מספר כללים פשוטים, ניתן לעבור את תהליך ההחלמה בדרך המיטבית.

חשוב לזכור שמסע ההחלמה של כל אדם הוא ייחודי, ולכן מומלץ להתייעץ אנשי המקצוע המתאימים,
כדי לקבל הדרכה ותמיכה אישית לאורך התהליך.
מחויבות להחלמה תתרום באופן משמעותי להתאוששות מהירה ומוצלחת יותר לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך.