דלקת מפרקים ניוונית (Osteoarthritis) היא מחלה כרונית הפוגעת בסחוס המצפה את המפרקים.
המחלה אופיינית יותר לגיל המבוגר ונגרמת כתוצאה משחיקה ומחוסר איזון בין תהליכי פירוק ובנייה בסחוס.

דמנציה היא מצב שבו יש ירידה מתקדמת בתפקוד הקוגניטיבי, כולל זיכרון, חשיבה, ויכולת הבנה.
ישנן מספר מחלות הנמצאות תחת המטריה הרחבה של ירידה בזיכרון, כאשר המוכרת ביניהן היא אלצהיימר.

לכאורה אין קשר בין שני המצבים, אם כי שניהם אופייניים יותר לגיל המבוגר, אך מחקרים רחבי היקף מראים על קשר מובהק בין דלקת מפרקים לסיכון לפתח דמנציה.

הקשר בין דלקת מפרקים ניוונית ודמנציה

מחקרים המעידים על הקשר בין דלקת מפרקים לסיכון לפתח דמנציה

מחקר קוהורט (מחקר תצפיתי מתמשך) שנערך בטייוואן והתפרסם בשנת 2015 חקר את הסיכון לדמנציה אצל מעל ל-35,000 חולי דלקת מפרקים ניוונית.
המחקר מצא סיכון משמעותי לדמנציה – יחס סיכון = 1.33. הכוונה היא שאם הסיכון לדמנציה אצל האוכלוסייה הכללית מוגדר כ-1, אצל החולים בדלקת מפרקים ניוונית הסיכון עולה ל-1.33.
גם לאחר התאמות סטטיסטיות – סינון משתנים אחרים כמו גיל ומין, הסיכון נשאר גבוה – יחס סיכון = 1.25.
הממצאים מעידים על כך שדלקת מפרקים ניוונית עשויה להיות גורם סיכון לדמנציה, ומדגישים את החשיבות של מחקר נוסף על מנת להבין את הקשר לעומק, ולהבחין בדקויות בין סוגים שונים של דלקת מפרקים.

סקירה שיטתית ומטא-אנליזה שפורסמו בשנת 2019 בכתב העת ""Medicine" חקרו אף הם את הקשר בין דלקת מפרקים ניוונית לדמנציה. לאחר ניתוח של שישה מחקרים תצפיתיים עם כמעט 400,000 משתתפים, נמצא קשר חיובי משמעותי.
הסיכון הכולל נע בין 1.20 ל-1.39, עם ירידה ל-1.36 לאחר התחשבות בגיל ומין.
הממצאים מדגישים את הצורך מחקר נוסף כדי לחקור את ההשפעה הספציפית של דלקת מפרקים ניוונית בירך, בברך או ביד על אלצהיימר ועל דמנציה וסקולרית.

לסיכום,

מחקרים אלה ואחרים חושפים קשר אפשרי בין דלקת מפרקים ניוונית לסיכון לדמנציה, אך לא מצביעים על קשר סיבתי, פרט להשערה שתהליכים דלקתיים עשויים להשפיע על מערכת העצבים המרכזית וכך לגרום בעקיפין לדמנציה.

אחוזי הסיכון נעים בין 20% ל-39% לאחר התאמות מסוימות אך ייתכן שישנם גורמי סיכון אחרים שלא נלקחו בחשבון, כמו מחלות אחרות האופנייניות לגיל המבוגר.
בנוסף, נמצא שאנשים עם דלקת פרקים בירכיים ובירך נמצאים בסיכון מוגבר של תמותה בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, כאשר שיעור התמותה גבוה יותר במקרים הקשורים לדמנציה.

מה החשיבות של המשך החקר בתחום?

שני המחקרים מצביעים על צורך בהמשך החקר על הקשר בין דלקת מפרקים ניוונית לסיכון לדמנציה.
לחקר זה השפעות מעשיות על בריאותה של האוכלוסייה המבוגרת:

• מחקר נוסף חיוני כדי לחשוף את המנגנונים המולקולריים והביוכימיים שעומדים בבסיס הקשר הפוטנציאלי בין שתי המחלות בפרט, ובין דלקת מפרקים למצבים נוירולוגיים בכלל.
  • חקר הקשר הזה עשוי להוביל להתערבויות טיפוליות חדשניות או אמצעי מניעה.
  • בהתחשב בהזדקנות האוכלוסייה והעלייה הצפויה בשכיחותן של שתי המחלות, קיים צורך חברתי-כלכלי דחוף לצפות את גורמי הסיכון כדי להציע טיפול מונע ולפתח טיפולים חדשים, וכך להפחית את הנטל.
  • הסיכון הגבוה לשיעורי תמותה גבוהים יותר בקרב אנשים עם דלקת מפרקים בירך וברכיים הסובלים מדמנציה, מעלה שאלות לגבי ההשפעה הרחבה יותר על בריאות הציבור.

המשך מחקר חיוני כדי לפענח את המורכבות של מערכת היחסים בין שתי המחלות ולהנחות אסטרטגיות בריאות מושכלות עבור האוכלוסייה ההולכת וגדלה המושפעת ממחלות אלו.