האם טיפולי בוץ חם ואמבטיות מלח ומינרלים, יכולים להקל על תסמיני דלקת מפרקים ניוונית?
ממחקר ראשוני ומוגבל בהיקפו עולה שיש טעם להמדיך ולחקור את כיווני הטיפול האלה.

דלקת מפרקים ניוונית היא מחלה שתסמיניה העיקריים הם כאבים, נפיחות וקשיחות של המפרק.
מחלה זאת אמנם עשויה להשפיע על כל המפרקים, אך היא שכיחה בהשפעתה על הירכיים, הברכיים ומפרקי הידיים.

כיום, הרופאים ממליצים על טיפול משולב, הכולל משככי כאבים, פעילות גופנית ופיזיותרפיה.
מטרות הטיפול הן הקלה על הכאב, האטת התפתחות התהליך הניווני, וסיוע למטופלים להרחיב את טווח התנועה או לפצות על היעדרו.

מכיוון שדלקת זו נפוצה מאוד ועדין אין לה מרפא, המחקרים בתחום מתמקדים, בין השאר, בחיפוש דרכים יעילות, שאינן תרופתיות, להקל על הכאב.

אחד המחקרים האחרונים בדק שתי שיטות התערבות להקלה על כאב שלא נחקרו עד כה.
טיפול בבוץ חם וטיפול באמבטיות מלח.

טיפולי בוץ ואמבטיות מלח לדלקת מפרקים ניוונית

טיפולי בוץ חם ובאמבטיות מלח ומינרלים

טיפול בוץ חם, הוא בעצם מריחת בוץ או חימר שמטרתה להקל על כאב.
טיפול מסורתי באמבטיות מלח כולל טבילת הגוף בתוך אמבטייה עם מים מינרליים או טבילה במים בוציים עשירים במינרליים.

למחקר שנערך בליטא גוייסו 92 משתתפים, שגילם הממוצע הוא: 64.4 שנים. מתוכם 87% נשים (שאצלן הדלקת הניוונית שכיחה יותר).
במחקר השתתפו מטופלים הסובלים מאוסטיאוארתריטיס ראשונית עד בינונית – בשלוש הדרגות הראשונות מבין החמש שבשיטת הדירוג של קלגרן-לורנס (דרגות חומרה מ-1 עד 5)
המשתתפים חולקו לשלוש קבוצות, כשכולם קיבלו טיפול פיזיותרפי רגיל  של כ-30 דקות, פעם ביומיים, במשך חודש ימים.

קבוצה 1- קיבלה בנוסף טיפול בבוץ חם באזור המותניים והרגליים.
טמפרטורת הבוץ היא בין 36 ל-42 מעלות צלזיוס. מדובר על טיפול של כ-20 דקות, פעם ביומיים במשך חודש.

קבוצה 2- קיבלה טיפול של 15 דקות באמבטיית מלח. טמפרטורת המים היתה בין 36 ל-38 מעלות צלסיוס.

קבוצה 3- שימשה כקבוצת בקרה וקיבלה רק את הטיפול הפיזיותרפי הרגיל ללא טיפולים נוספים.

החוקרים בחנו מגוון של מדדים פיזיים, שלוש פעמים: לפני תחילת המחקר, בסופו וחודש לאחר שהסתיים.
מדדים אלה כללו, בין היתר: מהירות הליכה, טווח תנועה של המפרקים ומהירות המעבר בין ישיבה לעמידה 5 פעמים ברציפות.

תוצאות המחקר

בבדיקות המדדים בסוף המחקר וחודש לאחר מכן, נראה שיפור אצל המשתתפים בקבוצות 1 ו-2 כמעט בכל המדדים שנבדקו:
חלה הפחתה ברמת הכאב ובמידת קשיחות המפרק ובמקביל חלה עליה ברמת היכולת לבצע פעילות פיזית.
זאת ביחס למשתתפים בקבוצה 3- קבוצת הביקורת.

בנוסף, כל משתתף נתבקש למלא שאלון, הבודק את השפעתה של דלקת מפרקים ניוונית על חייו ואיך הטיפולים שקיבל במהלך חודש המחקר שינו את המצב.
שוב הצביעו התוצאות על שיפור ניכר אצל המשתתפים בקבוצות 1 ו-2, ביחס למשתתפים בקבוצה 3.

על המחקר, מגבלותיו והתקווה שהוא מעלה

המחקר כלל פחות מ-100 מתנדבים ונמשך כחודש.
כדי להוכיח נחרצות את השפעתם החיובית של טיפולי הבוץ ואמבטיות המלח על דלקת מפרקים ניוונית יש לערוך מחקר רב היקף שיימשך זמן רב יותר.

כמו כן לא נבדקו המשתנים השונים בטיפול עצמו, כך שניתן לטעון שלא המינרלים המצויים בבוץ או באמבטיה הם שהשפיעו על המדדים לטובה,
אלא אולי טמפרטורת המים עצמה או הרוגע שגורם הטיפול, סייעו להפחית את תסמיני הכאב והקשיחות במפרק.

בנוסף, הטיפול ניתן רק למשתתפים בדרגה נמוכה עד בינונית של המחלה כך שלא ניתן לאמוד את השפעתו על מטופלים הסובלים מדלקת חמורה.

גם היחס בין נשים לגברים אינו שווה וייתכן שאצל גברים התוצאות תהיינה שונות.

לסיכום,

על אף שטיפולים אלה מקובלים במשך מאות שנים, ויש רבים שיעידו על השפעתם הטובה, עדיין אין הוכחה מדעית ליעילותם.

יחד עם זאת, מכיוון שהמחקר מצביע במפורש על כיוון חיובי, כדאי להשקיע במחקר מעמיק יותר ולבסס את ההנחה שטיפולים אלה, שאינם גורמים לתופעות לוואי, מועילים בהפחתת התסמינים של דלקת מפרקים ניוונית.